Det er oppfatninga til Bente Haug ved UiT Norges arktiske universitet. Hun er leder for Institutt for reiseliv og nordlige studier.
– Selfies er viktig. Det er turistenes egen fortelling som blir publisert på sosiale medier, som Facebook og Snapchat. Presentasjonen virker mer genuin når de setter seg selv inn i rammen på steder de har besøkt, sier Haug til NRK.
Selfies den nye reiselivsreklamen
På en pullert i Harstad havn sitter den svenske flyverten i Norwegian, Wendy Segovia Svanberg.
Nasjonalromantiske malere kunne ikke gjort det vakrere. Det er dette hun vil vise, og tar fram mobilen for å gjøre en selfie. Hun bedyrer at det er hennes aller første selfie, noen gang.
– Jeg må ta bildet selv, jeg er jo her alene. «Jag måste visa mine venner at jag har varit her!», sier hun på klingende svensk. Bildene hun har tatt viser havna i Harstad og båtliv.
Stor gjennomslagskraft i sosiale medier
Lokalbefolkninga kan undre seg over at det er noe å fotografere. Der kommer forskeren inne med forklaringa. Bente Haug mener bildene reflekter turistenes egne erfaringer basert på stedet de selv kommer fra. Derfor er alt som er nytt og oppleves som spennende verdt å ta bilde av.
– Det kan være ting som er veldig hverdagslig for oss. Det kan nok lokalbefolkninga undre seg over, sier Bente Haug.
Hun her nettopp vært i Vardø og der så hun turister som tok bilder i folks hager for å få blinkskudd av en enkelt blomst.
– Vi må bli mye flinkere til å se etter muligheter for turistene, slik at de kan få ta bilder av andre ting enn de opplagte turistmålene, sier hun.
Ble oppdaga via sosiale medier
Den karakteristiske fjellformasjonen i Hordaland har blitt en gedigen turistattraksjon nettopp på grunn av sosiale medier.
– Sånn sett er turiststrømmen dit skapt av turistene selv. Det er den nye virkeligheten vi står overfor. Det viser at turistenes egne bilder har større gjennomslagskraft enn bildene til næringa selv, sier Bente Haug.