Hopp til innhold

– Som Munchs gave til Oslo

Kjent jusprofessor testamenterte enestående kunstsamling til Nordnorsk Kunstmuseum.

Knut Ljøgodt

Museumsdirektør Knut Ljøgodt foran bildet 'Dame i rødt' malt av Per Krogh. Bildet tilhørte Viggo Hagstrøm, som testamenterte det til Nordnorsk Kunstmuseum.

Foto: Rune Nordgård Andreassen

Da den kjente jusprofessoren Viggo Hagstrøm døde i 2013, etterlot han seg en av Norges største private kunstsamlinger.

Deler av samlingen testamenterte han Nordnorsk Kunstmuseum i Tromsø.

– Donasjonen kan sammenliknes med Edvard Munchs og Rolf Stenersens gaver til Oslo by, mener direktør Knut Ljøgodt ved Nordnorsk Kunstmuseum, som i dag åpnet utstillingen «Kunstsamleren», med høydepunkter fra Hagstrøms donasjon.

Ville egentlig bli kunsthistoriker

Viggo Hagstrøm

Viggo Hagstrøm fotografert i sitt hjem i Oslo i 2009.

Foto: Øyvind Næss

Viggo Hagstrøm var jusprofessoren som egentlig ville bli kunsthistoriker. 18 år gammel fikk han penger av sin bestemor til å kjøpe sitt aller første kunstverk.

I herskapshuset på Vindern i Oslo hang bilder av blant andre Per Krogh og Axel Revold, veggtepper av Gerhard Munthe, samt store mengder porselen og sølv. Kunstsamlingen bestod av mer enn 2000 verker og var en av landets største private samlinger.

Hovedlinjen i samlingen var malerier fra mellomkrigstida samt kunsthåndverk fra slutten av 1800-tallet og fram til i dag.

– Hagstrøms samling var høyst personlig og ikke profesjonelt bygget opp. Han kjøpte det han likte. Samtidig var han kunnskapsrik og hadde høye kvalitetskrav, forteller Ljøgodt til NRK.

– Fantastisk tilvekst til museet

Viggo Hagstrøm samarbeidet med Nordnorsk Kunstmuseum gjennom mange år og lånte museet en rekke bilder fra sin egen samling.

Før han gikk bort i 2013 valgte han å testamentere deler av samlingen til nettopp Nordnorsk Kunstmuseum. Rundt 200 verker fra Hagstrøms samling er nå i museets eie.

– Det å få denne donasjonen er en fantastisk tilvekst til kunstmuseet. Vi er fortsatt en ung kulturinstitusjon - bare 30 år gammel -med en relativt liten samling. Hagstrøm gjorde dette for å hjelpe oss med å bygge samlingen videre. Nå kan vi drive forskning og formidling på et helt annet nivå enn tidligere, sier Ljøgodt.

Andrea Kragerud og Knut Ljøgodt

Kurator Andrea Kragerud og direktør Knut Ljøgodt retter på et veggteppet 'Nordlysdøtrene' laget av Gerhard Munthe.

Foto: Rune Nordgård Andresassen