Hopp til innhold

– Mange vil ha det samme bildet, og si «her har jeg vært»

Hadde du gått på tur uten å ta bilder til sosiale medier?

Stine Mette Fjerdingstad og hunden Dixie i Lofoten.

Instagrammeren Stine Mette Fjerdingstad sammen med hunden Dixie i Lofoten.

Foto: Stine Mette Fjerdingstad

– Vennene mine har blitt vant til at jeg tar mange bilder når jeg er på tur, humrer Sunniva Lillesund.

På Instagram-profilen hennes ligger det 307 bilder. De aller fleste er tatt i naturen.

Noen av seg selv. Andre av landskapet, solnedgangen, hunden, kaffekoppen eller kanskje en fisk hun har fanget.

Naturopplevelser.

– Jeg synes det er gøy å ta bilder, og dele de. Hvis andre kan bli inspirert til å dra ut av det, synes jeg det er positivt, sier Sunniva, som bor i Kirkenes.

Sunniva Lillesund på Magerøya i Finnmark.

Sunniva Lillesund deler mange av turopplevelsene sine på Instagram. Her er et bilde fra Magerøya i Finnmark.

Foto: Sunniva Lillesund

Hva motiverer oss?

Emneknaggen «utno» har over 2,8 millioner innlegg på Instagram. Søker du på #liveterbestute finner du rundt 2,3 millioner bilder på samme sted.

Ta med andre «hashtager» i beregningen, samt medier som Snapchat og Facebook, og det er liten tvil om dette:

Friluftsliv er meget populært om dagen, og ikke minst; vi deler turbilder på sosiale medier som aldri før.

Men er det bildene eller naturopplevelsen som motiverer oss?

Bilder som inspirasjon

Kjæresteparet Stine Mette Fjerdingstad og Halvdan Jarl Laugerud holder til i Lofoten, der de driver Instagram-kontoen «StineogJarlen».

De tror mange føler at «enten er turen på Instagram, eller så skjedde den ikke».

– Bare i Lofoten er det utvalgte steder folk skal være, og skal ta bilde av. De har sett fine bilder av det, og vil ha det samme bildet for å kunne si «her har jeg vært». Jo flere som legger ut bilder, jo flere vil ut, mener Stine.

– Så lenge du får noe annet ut av det enn bare bildet, synes ikke jeg det gjør noe, sier Halvdan, og tilføyer:

– Jeg synes det er urettferdig å si det er feil å la seg inspirere av et bilde, bare fordi at man selv vil ta det bildet, eller selv vil være på det stedet.

Stine Mette Fjerdingstad og Halvdan Jarl Laugerud.

Stine Mette Fjerdingstad og Halvdan Jarl Laugerud sa opp jobbene sine i Drammen og flyttet til Lofoten. Sammen driver de nå Instagram-kontoen «stineogjarlen», som har over 12.000 følgere.

Foto: Stine Mette Fjerdingstad

– Ikke godt for oss

Førsteamanuensis i psykologi ved Universitetet i Tromsø, Audun Hetland, har forsket på nettopp motivasjon og friluftsliv.

Han sier alle tiltak som drar folk ut av sofaen og opp på fjellet er bra, men understreker at det har blitt gjort flere målinger på sosiale medier og livskvalitet.

– Å leve et liv der du stadig skal vise deg frem, ser ikke ut til å være kilden til et godt liv. Det er flott at folk kommer seg ut, men det jaget - det å være på audition for seg selv hver dag hele året, det er ikke godt for oss.

Audun Hetland er førsteamanuensis ved UiT.

Hetland mener det er viktig å være til stede i det man driver med. Hvis dragningen mot sosiale medier er for stor, mister man tilstedeværelsen - og kanskje naturopplevelsen.

Foto: Truls Antonsen / NRK

– Kan slå feil ut

Hvis det er kun Instagram som driver deg, så er ikke det nødvendigvis sunt, ifølge Hetland.

Han påpeker at motivasjon ofte deles opp i to: Ytre og indre motivasjon.

Hvis du er glad i gå på tur, gjelder som regel sistnevnte. Det å få «likes» eller kommentarer på bilder man legger ut kan for mange være et ytre motiv.

– Folk kan drives veldig langt av det ytre og ønsket om å bli sett og likt - det er jeg ikke i tvil om. Men jeg tror de som legger ut masse bilder på Instagram synes det er kjekt å være på tur, sier Hetland.

Han understreker imidlertid at det ytre motivet kan redusere turgleden du opprinnelig hadde.

– Legger du ut bilder hele veien kan det være lurt å stille seg spørsmålet: Hadde jeg gått på tur uten telefonen? Om svaret før var ja, men nå begynner å bli nei, burde man tenke seg litt om. Hvis det bare er det å få være utstillingsvindu som er viktig, så mister vi noe genuint. Den indre gleden av å være ute i naturen. Da slår sosiale medier feil ut, mener Hetland.

Sunniva Lillesund på jakt med hunden Felix på Norefjell.

Sunniva er lidenskapelig opptatt av friluftsliv. Her på jakt på Norefjell i Buskerud med hunden Felix.

Foto: Sunniva Lillesund

– Turen er målet

For Sunniva er det turen i seg selv som er viktigst.

– Turen er målet, og bildene en bonus. Vi er vokst opp med sosiale medier, og det er sikkert folk som kun drar på tur for å legge ut bilder på Instagram. Men jeg synes ikke det bør være sånn, sier Lillesund.

– Hvorfor det?

– Hvis det blir et jag, at man bare skal dra ut for å ta bra bilder, så tror jeg det kan være usunt. Men hvis folk drar ut for å ta bilder, og får en god opplevelse og mer lyst til å være ute, så er det bra, mener hun.

Til tross for at turlidenskapen er stor, legger ikke Sunniva skjul på at hun selv bruker en del tid på å få til de gode bildene.

Da er vennene hennes ofte raskt frempå.

– Det har blitt en litt morsom greie. Hvis jeg først skal ta bilder, vil jeg at de skal bli fine, og uten støy. De som drar på tur med meg må derfor alltid vente til jeg har «ryddet» litt før jeg tar bildet, sier Sunniva og ler.

Populære fjell blir tråkka ned

Turistforeningen rev livsverket – nå har de bygget opp nye Breidablik