– Ja, det var jeg som mistet førerkortet etter 58 minutter

Sindre Robertsen var det store samtaleemnet tirsdag. Han mistet førerkortet like etter han hadde fått det, fordi han kjørte for fort. Nå vil han advare andre sjåfører.

Sindre Robertsen

Sindre Robertsen mistet førerkortet etter 58 minutter. Nå står han frem for at andre ikke skal gjøre det samme.

Foto: Ida Louise Rostad / NRK

Tirsdag morgen fortalte sjefen for utrykningspolitiet i nord, Geir Marthinsen, at de hadde tatt en sylfersk sjåfør for råkjøring.

18-åringen hadde hatt lappen i 58 minutter da han ble tatt for å kjøre i 84 kilometer i timen i en 50-sone. Førerkortet røyk, og den unge mannen fikk 9 000 kroner i bot.

– Ja, det var jeg som mistet lappen tidligere i dag. Jeg har stått for det, gitt fra meg lappen og tatt boten, skrev Sindre Robertsen på sin Facebook-side, etter at de fleste mediene hadde plukket opp saken.

– Det går bedre nå enn i går, forteller Robertsen til NRK dagen etter hendelsen.

Livet må gå videre. Jeg har tatt støyten og må nå stå for det jeg har gjort.

Sindre Robertsen

Utførte feilsøk da han ble stoppet

Ifølge Robertsen hadde bilen hans slitt med å komme seg over 3000 omdreininger i minuttet. Noe han ville se om han fikk ordnet opp i. Derfor ga han litt ekstra gass i andregir.

– Jeg konsentrerte meg litt for mye om feilsøkingen, og så ikke så mye på speedometeret. Jeg burde ikke gjort det i en 50-sone. Jeg hadde ingen planer om å kjøre verken fort eller stygt, sier han.

Robertsen ønsker å stå frem med sin historie for å advare andre sjåfører om hvor fort det kan gå før du kjører for fort.

Hard medfart på sosiale medier

På sosiale medier har han fått en hel del stygge kommentarer, men også en del støtteerklæringer fra venner og bekjente.

De som skriver stygge ting om meg er gjerne folk som ikke vet hvem jeg er, eller kjenner til historien. Men jeg kan ikke forvente annet.

Sindre Robertsen

Robertsen har hatt mopedførerkortet i to år. Han brukte mopeden mye til og fra jobb, og venner. 18-åringen hadde gledet seg til heller å bruke bil enn moped. Nå kan han ikke kjøre noen av delene. Etter tirsdagens råkjøring har han ennå ikke fått klarhet i hvor lang tid det vil ta før han kan kjøre opp på nytt.

– Det blir nok noen vanskelige måneder. Jeg har to jobber hvor jeg er avhengig av sertifikat, men heldigvis kan de tilpasse arbeidet.

– Ikke uvanlig

Seniorforsker Dagfinn Moe ved SINTEF har i årevis forsket på unge bilførere. Fakta viser at unge menn i alderen 18–24 år har den høyeste risikoen.

Dagfinn Moe, SINTEF

SINTEF-forsker Dagfinn Moe forteller at unge menn har høyest dødsrisiko i trafikken. – Det er en kombinasjon av ferdigheter, psykologiske og biologiske forhold.

Foto: Brennpunkt / NRK

– Det er ikke uvanlig at slike ting skjer, selv om det ikke akkurat er ofte jeg hører at det skjer innen så kort tid eller i en 50-sone, sier Moe til NRK.

Han forklarer at den emosjonelle drivkraften er mye større i denne fasen enn evnen til å dempe det eller til å se at dette ikke er smart.

– Det ene er at man er uerfaren som sjåfør, men også uerfaren som menneske.

Utviklingen av et menneske følger naturens lov, så det er ikke så mye man kan gjøre med det annet enn å fortsette med god opplæring og kjøre forebyggingskampanjer

Dagfinn Moe

Nyheter fra Troms og Finnmark

Turi Enoksen

Se ukens siste Nordnytt med Turi Enoksen