Hopp til innhold

– Ikke reell konkurranse

Flere kilder NRK har snakket med har også nevnt Torghatten ASA som en mulig tilbyder når staten skal dele ut nytt anbud på kystruta Bergen–Kirkenes. Men Torghatten vil neppe melde seg på.

Spitsbergen Hurtigruten

Bare Hurtigruten kan gå på så grunt farvann, mener Brynjar Forbergskog i Torghatten.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

Torghatten er et stort konsern i norsk målestokk med nesten 7000 ansatte. Hovedvirksomheten er på sjø, land og i luften. Budskapet fra konsernet om kystruta Bergen-Kirkenes er ikke til å misforstå.

Det som har vært av anbud tidligere på denne kystruta er en farse, sier konsernsjef Brynjar Forbergskog til NRK.

– Det finnes knapt andre fartøy enn Hurtigruten som kan gå i den grunne leia. Da må det bygges en helt ny flåte. Vi snakker om 11–12 skip. Det er realiteten. Slik sett er jeg enig med Per Sævik, som mener at departementet må foreta seg noe nytt hvis det skal bli reell konkurranse, sier Forbergskog.

Brynjar Forbergskog

– Anbudene om kystruta Bergen-Kirkenes har vært en farse, sier konsernsjef i Torghatten ASA, Brynjar Forbergskog.

Foto: Hildegunn Tjøsvoll / Avisa Nordland

Avviser kritikk

Statssekretær Tom Christer Nilsen i samferdselsdepartementet sier at uttalelsen om farse får stå for Brynjar Forbergskog sin egen regning.

– At det ikke er reell konkurranse hører vi fra tid til annen, men det er det, sier Nilsen.

– Når det gjelde forslaget (fra Per Sævik, red.anmerk.) om å dele opp kystruta til mer enn ett selskap, så er det en kreativ tanke. Men det er for tidlig å si hvordan det blir til slutt, sier statssekretær Tom Christer Nilsen til NRK.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark