Hopp til innhold

– Hvordan kunne de la ham fly?

Enka til piloten som forårsaket flyulykken på Grytøya i 1972 forstår ikke hvorfor mannen hennes fikk lov til å fly.

Twin Otter-fly tilsvarende det som styrtet på Grytøya i Troms 11. juli 1972

Twin Otter-fly tilsvarende det som styrtet på Grytøya i Troms 11. juli 1972

Foto: Scanpix / SCANPIX

Majoren fløy med 1,5 i promille og styrtet i fjellveggen på Grytøya i 1972. 17 personer omkom. Enka forstår ikke hvordan luftforsvaret kunne la ham fly. Forklaringen har hun gitt til en advokat siden hun er altfor syk til å møte i retten.

De etterlatte krever erstatning fordi de mener at forsvaret visste at piloten hadde store alkoholproblemer.

– Kommer fram ting som jeg hadde glemt

Advokat Arne Meltvedt representerer de tolv etterlatte. Han vil forsøke å bevise at luftforsvaret visste at piloten hadde store alkoholproblemer.

Aud Slettelv fra Målselv mistet mannen sin i ulykken. Hun følger rettssaken og hun sier at selve saken er tragisk.

– Det kommer fram ting under rettssaken som jeg hadde glemt. Det som er altoverskyggende er pilotens alkoholproblemer. Og at luftforsvaret tillot en alkoholiker å fortsette å fly, sier Slettelv.

Rettssaken startet mandag på Hålogaland lagmannsrett og vil pågå i åtte dager.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark