Exxon Valdez gikk på grunn i Alaska i 1989. Det resulterte i et av de mest alvorlige oljeutslippene verden har sett. Det er den ulykka som best kan illustrere det man var minutta fra å oppleve i Bøkfjorden mener Bellona.
– Den gang var det 40.000 tonn råolje. I Bøkfjorden hadde skipet som slet seg i november i fjor 70.000 tonn råolje. Og med de strømforholdene som er i fjorden ville det vært olje overalt på svært kort tid, sier shippingrådgiver Sigurd Enge i Bellona.
- Bakgrunn:
Politianmeldt
Bellona leverte mandag inn en politianmeldelse på selskapet Norterminal, som står bak oljeomlastingen i Bøkfjorden. I anmeldelsen tar Bellona til orde for at selskapet bøtelegges og permanent mister tillatelsen til å drive oljeomlasting i fjorden i Sør-Varanger. Dette skjedde før nestenulykken med det greske fartøyet ble kjent.
Selskapet bak omljeomlastingen avdramatiserer hendelsen
Lokal skepsis
Befolkninga i Sør-Varanger er skeptisk når de hører hva som holdt på å skje i Bøkfjorden. Walther Kolpus har brukt fjorden ivrig siden barneårene.
– Jeg ble jo skremt da jeg hørte hva som holdt på å skje. Jeg tror ikke beredskapen er god nok, selv m jeg ser at de øver innimellom, sier han.
Også ordfører Cecilie Hansen er skeptisk.
– Jeg syns det både er uhyggelig og skremmende. Og hendelsen viser at vi er nødt til å ha en skikkelig beredskap for slike ting, sier hun.
Hansen legger til at hun likevel har tiltro til at aktørene følger de krav som myndighetene setter for å drive omlasting av olje, selv om det alltid er viktig å ha i bakhode at et utslipp kan skje.
– Konsekvensene ville i så fall være kjempestore. Området er sårbart med sjeldne arter og fantastisk natur. Derfor er miljøaspektet veldig viktig og myndighetene burde for lenge siden sett til Kirkenes som et brohode mot øst også når det gjelder sikkerhet og beredskap, sier Cecilie Hansen.