– Britiske vegetarianere gjør reinen til fantasidyret «Rudolf»

Matvaregiganten Lidl beskyldes av vegetarianere for å ødelegge julemagien i England fordi den selger reinkjøtt. Leder i Norske Reindriftssamers Landsforening, Nils Henrik Sara, frykter vrangforestillinger og julefantasi skal true levebrødet hans.

Nils Henrik Sara

I England mener vegetarorganisasjonen Viva! at reinkjøtt i frysedisken ødelegger julestemningen.

Foto: MARTTI KAINULAINEN/AFP/NRK

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Lidl, som har over 500 butikker i Storbritannia, har nemlig begynt å selge reinkjøtt før jul. Det har fått vegetaraksjonist-gruppa Viva! til å gå ut med hard kritikk

av reinkjøttsalget.

Lederen Justin Kerswell forteller til The Dailymail at han mener at Lidl ødelegger julens magi ved å selge døde reinsdyr, og han mener at ved å kommersialisere reinkjøtt i vesten ytterligere, så vil tallet på reinsdyr synke betraktelig.


– Rein fantasi

Nils Henrik Sara, leder i Norsk reindriftsamers landsforbund, mener at slike protester skyldes uvitenhet.

– Rudolf er et fantasidyr. Det virker som om disse aksjonistene blander virkelighet og fantasi. De burde satt seg inn i saken, og hvordan vi driver med reinhold.

For aksjonistene går hardt ut mot måten reindrifta holder styr på reinen. Til Dailymail, forklarer Kerswell at det brukes snøskuter og helikopter til å jage rein med, og at ved å bruke lasso så kan man skape stor uro hos reinen.

Blir behandlet bra

Ifølge dem så skal vel reinen fly slik som Rudolf .

Nils Henrik Sara, leder i NRL

Sara forklarer at reinen i Norge ikke blir jaget med helikopter eller snøskuter.

Han understreker at reinen blir behandlet som et vilt dyr på sitt naturlige beite.

– Ifølge dem så skal vel reinen fly slik som Rudolf, bemerker Sara lakonisk.

Kan slå ut på markedet

Men Sara synes at protestene mot Lidl i England er bekymringsverdige.

– Ja, jeg er litt engstelig for at slike folk skal slippe til. Vi er en liten næring i alle målestokker, og negativ omtale kan gå ut over markedet. Vi så jo hvordan det gikk med selmarkedet, sier han.

Sara frykter også at en slik holdning kan komme til Norge.

– Ja, mange i Norge sluker det de hører fra USA og England rått. Vi har et ganske tregt marked i Norge også, og jeg frykter at en slik holdning kan påvirke det norske markedet også, sier han.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.