Det sier Widerøe-kaptein Ulf Larsstuvold, som har jobbet i flere år med å finne ut hva som egentlig skjedde.
– Omtrent på det tidspunktet ulykka skjedde rapporterte Gavin dette til Forsvarskommando Nord-Norge på Reitan. Det ville være interessant å få vite hvorfor hans overordnede ikke gjorde noe videre med disse opplysningene, sier Larsstuvold.
Per Gavin
I 1987 var Gavin sjef for radarstasjonen i Honningsvåg og fikk flyhavarikommisjonen med Wilhelm Mohr og Ragnar Rygnestad som medlemmer på besøk på stasjonen fordi de skulle sette seg inn i radarens virkemåte.
– Da fortalte Gavin hva han selv hadde opplevd 11. mars 1982, men i stedet for at kommisjonen satte seg ned og foretok et skikkelig avhør av ham, fikk han en omgang med verbal pryl av Mohr, med beskjed om at det han hevdet han hadde sett, hadde han ikke sett i det hele tatt, sier Larsstuvold.