Hopp til innhold

– Dieselbiler er et storbyproblem

Dieselbiler er først og fremst et storbyproblem. – Forbud og avgifter må ikke ramme folk i distriktene, krever Naf.

Forurensing fra biler

Kommunikasjonssjef i Naf understreker at dieselbil er det beste klimavalget, for dem som kjører langt eller ikke har tilgang til ladestasjoner for elbil.

Foto: ALEXANDER ZEMLIANICHENKO / AP

Dieselbilen er fortsatt det beste klima-valget for folk som bor i distriktene og som kjører langt. Det mener Norges Automobil-Forbund (Naf).

Forbud mot dieselbiler er aktuelt i flere storbyer, men Naf mener at forbud og begrensninger bare må gjelde der det er lokale luftproblemer. For mange nordmenn er utslippsfrie biler ikke noe fullgodt alternativ. Men det finnes trøst for dem som kjører dieselbiler.

– Hvis man har lange turer, og gjerne mulighet for motorvarmer eller garasje, vil dieselbilen være å foretrekke. Den bruker minst og er best for klimaet når det handler om langtur, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund.

Dieselfylling

Statusen til dieselbilene har stupt i løpet av få år. – Fra å være en enighet om at dieselbil er bra, er plutselig dieselbil det verste man kan ha, sier kommunikasjonssjef i Norges Automobil-Forbund.

Foto: Haakon Wærstad / NRK

Vil ha nyanser i debatten

Sagedal vil gjerne ha nyanser i debatten nå som dieselbilen er blitt skyteskive.

– Hvis politikerne hører på Naf, og andre som ser litt nyanser, vil de ikke innføre nasjonale tiltak som begrenser dieselbilen, sier Sagedal.

I storbyene har de et lokalt problem. Luftkvaliteten i større byer er tidvis så dårlig at det bryter med EØS-reglene. Gamle dieselbiler er den verste kilden til svevestøv, nitrogendioksid og svoveldioksid.

Lavutslippssoner

På Stortinget jobber særlig Venstre iherdig for at kommunene skal få vedta lavutslippssoner med for eksempel forbud mot dieselbiler. Naf følger med, og vil at slike begrensninger bare skal gjelde der det er lokale problemer.

– Dieselbilen medfører noen utfordringer i byer som Bergen, Oslo og Stavanger. Også mindre byer som har en geografi og tetthet som fører til stor NOx og NO2-problemer. Det vil ikke foreløpig være noe stort problem i et fylke som Finnmark. Da er det klima man skal tenke mest på når man jobber med bilpolitikk, og dieselbilen er fremdeles den bilen som er best for klimaet, sier Sagedal.

Høyre og Ap svarer tydelig ja på at avgiftene på bensin og diesel må opp. Også Frp kan gå med på en løsning som gjør det blir dyrere å bruke bilen.

Bilselger Gunnar Kjellmo

Gunnar Kjellmo, selger ved Varanger Auto i Vadsø, forteller at enkelte kunder er opptatt av eventuelle restriksjoner på dieselbiler.

Foto: Knut Sverre Horn

Kjøremønsteret er avgjørende

Bilselger Gunnar Kjellmo ved Varanger Auto i Vadsø mener kjøremønsteret ditt er avgjørende.

– Er det mye kjøring bare i tettbebyggelse og sånn, anbefaler vi bensin og hybrid, som er det nye som er i skuddet.

For andre er diesel fortsatt best.

– Har du mye langkjøring og sånn, vil jeg anbefale diesel imot de andre, sier Kjellmo.

– Etter hvert vil vi få nullutslippsalternativer som hydrogenbilen, og elbilen vil få større rekkevidde. Men teknologien er ikke der ennå. Så langt vil det være dieselbilen som er å foretrekke for folk som kjører inn til en storbyer med luftproblemer, og som har lange avstander i sitt kjøremønster, sier Sagedal.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark