Hopp til innhold

– Dette er en opplevelse for livet

Mannskapet på «Anna Rogde», som er med på Grunnlovsseilasen 2014, priser seg lykkelig over at de har fått være med på den historiske turen.

Mannskapet på Anna Rogde

Mannskapet på «Anna Rogde» som sørger for at grunnlovsseilasen går etter planen.

Foto: Laila Lanes / NRK

Like før klokka ni torsdag morgen gikk salutten fra båten i Alta. En av mannskapet, Karl Martin Karlsen, fikk æren av å lade kanonen og fyre den av. Han har vært frivillig mannskap på skuta i om lag ti år.

– Jeg har vært mye med for «Anna Rogde», litt for mye ifølge kona, flirer han.

Karlsen forteller om mange fine turer, men denne blir nok den aller fineste, mener han. Han forteller at han avsluttet fisket på Finnmarka for å være med på dette.

Gyllen mulighet til å få vise fram den unike båten

På kaia i Alta ble båten møtt med musikkorps og elever fra Elvebakken skole.

Utroper Kristian Figenschow holdt en liten orientering for dem som var møtt opp, og så var det tid for omvisning om bord.

Skipper

Skipper Oddvar Eriksen får på turen anledning til å fortelle om 'Anna Rogde' til hele kysten.

Foto: Laila Lanes / NRK

Skipper Oddvar Eriksen benytter anledning til å fortelle om den flotte skonnerten fra 1868 som er pusset opp og i dag er verdens eldste seilende skonnert.

Elevene ved Elvebakken skole har tydeligvis fått vite både det ene og det andre om båten, blant annet hvor gammel den er og hvor den kommer fra.

For hele mannskapet på ni er dette en opplevelse for livet.

– Det er den største ære man kan oppnå, sier skipper Oddvar Eriksen.

Han har vært med som frivillig mannskap siden 2005. Da ble han pensjonist etter 45 år i utenriksfart, i handelsflåten.

– Jeg måtte ha en hobby, jeg kunne ikke bare trimme gyngestolen. Og dette var en sjelden utfordring, sier han.

Det å være med på grunnlovsseilasen er den største ære han kunne fått. Med sin bakgrunn i utenriksfart er han vel kjent med Norges renommé ute i verden som en demokratisk nasjon.

– Vi er ganske berømt ute i verden, og Grunnloven er grunnlaget for denne berømmelsen, den har lagt grunnlaget for det flotte samfunnet som vi har, sier han.

Her er ruta for «Anna Rogde»:

1814kart

Frivillige pensjonister

Mannskapet som er med på denne turen er stort sett frivillige pensjonister som er med i Anna Rogdes venner (Arv).

Driften av «Anna Rogde» er helt avhengig av Arv, som har som formål å sørge for bevaring og drift etter det de kaller «prinsipper for antikvarisk arbeide».

Mannskapet om bord er alle frivillige, noen har hatt sjøen som arbeidsplass, mens andre har fått sin opplæring gjennom «Anna Rogde».

Leder for venneforeningen, Terje Ørjansen, forteller at de la ned 3.700 dugnadstimer i fjor.

– Det pågår stort sett hele året, men det viser et engasjement, det er imponerende, fantastisk, sier han.

Mannskapet som er om bord uttrykker alle en uforbeholden entusiasme for seilasen. Det var stor rift om å få være med blant venneforeningen, og det er «den harde kjerne» som har fått anledning til dette. Men på seilasen hjem fra Oslo skal andre fra venneforeningen også få slippe til, kan Ørjansen fortelle.

– Det er en gulrot for alt det frivillige arbeidet, sier han.

Om en drøy time starter Grunnlovsseilasen fra Hammerfest, som er en del av det nasjonale 200-årsjubileet.
23 havner langs hele norskekysten skal få besøk av verdens eldste skonnert "Anna Rogde" fram til seilasen avsluttes i Oslo 9. juni.

23 havner langs hele norskekysten skal få besøk av verdens eldste skonnert "Anna Rogde" fram til seilasen avsluttes i Oslo 9. juni.

God reklame for båten

At seilasen er god reklame for «Anne Rogde» er han ikke i tvil om.

De fleste som er med på seilasen er pensjonister.

I byssa er Anny Berntsen fullt opptatt med å lage maten til mannskapet og de andre som er om bord.

Hun har vært med i 20 år og trives godt om bord. Det samme gjør Wencke Hermansen som er som skårunge å regne. Hun har noen småoppgaver i forbindelse med Grunnlovsseilasen, men er ellers med på opplæring på dekk. Hun har vært med i ett år.

– Denne seilasen var veldig fristende å være med, opplevelsesrik. Det var mange som hadde lyst å være med, og noen av oss var blant de heldige. Jeg setter stor pris.

Men hun innrømmer at det er mye gratisarbeid for den gamle, flotte skuta.

– Jeg syns det er greit, jeg bryr meg om skuta. Det er viktig at «Anna Rogde» ser bra ut, og da må man stille opp på dugnad.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark