– Det er vanskelig å tenke på miljøet når jeg flyr

1220 nordmenn ble spurt om de ville flydd mindre hvis de hadde kjennskap til den negative effekten flyreiser har på miljøet. Over halvparten svarte at det ikke ville bli påvirket av dette.

Adrian Aust på flyplassen i Alta

Adrian Aust sitter og venter på at flyet til Tromsø skal komme.

Foto: julie groseth / nrk

Adrian Aust sitter på Alta flyplass i Finnmark. Han er på vei til Tromsø. 23-åringen sier han er opptatt av miljøet, men at det er vanskelig å tenke på miljø og klima når det kommer til flyreiser.

– Det er lettere å tenke på miljøet når jeg kjører bil og båt. Det er på mange måte enklere å se for seg hvor mye man forurenser når man kjører bil.

Les også: – Finnmark bør bli testfylke for miljøvennlige fly

Dina Kjølnes er også på Alta flyplass. Hun har vært på ferie i Hammerfest og skal ta flyet til Oslo.

– Jeg har tenkt på at det er veldig store utslipp, men samtidig er det å fly den enkleste måten å komme seg rundt på. Jeg kan ikke slutte å reise, sier Dina.

Dina Kjølnes på flyplassen i Alta

Dina Kjølnes har flydd flere ganger i sommer.

Foto: julie groseth / nrk

«Grønne mannen i gata»

I en ny publisert rapport fra Transportøkonomisk institutt kommer det fram at over halvparten av dem som ble spurt, mener kjennskap til hvilken effekt flyreisene har på miljøet ikke vil påvirke hvor ofte de reiser. 1220 reisende ble spurt.

– Det er ingen som vil være den rare «grønne mannen i gata» som slutter å flyr på grunn av miljøet, sier Carlo Aall.

Han er professor og forsker ved forskningsinstituttet Vestlandsforskning, som jobber med blant annet klima og reiseliv.

– Hvis man skal få nordmenn til å redusere omfanget av flyreiser på fritiden, må det innføres restriksjoner som gjelder for alle. Det må et politisk virkemiddel til, sier Aall.

Widerøefly

I 2017 gjennomførte nordmenn drøyt 11 millioner tur/retur reiser – omtrent én utenlandsreise og én innlandsreise hver.

Foto: julie groseth / nrk

Villig til å betale mer for flyreiser

Internasjonalt utgjør flyreisene omtrent to prosent av klimagassutslippene, mens NHO Luftfart har estimert at andelen i Norge ligger på 2,3 prosent. Og en flytur til London tilsvarer omtrent tre måneders gjennomsnittlig bilkjøring.

– Jeg visste ikke at det var så ille, sier Adrian Aust.

I rapporten fra Transportøkonomisk institutt ble de samme spurt om de var villige til å betale mer for flybilletten for eksempel på grunn av miljøavgifter. Litt over halvparten mener de ville redusert flyreisene hvis prisene ble doblet.

– Jeg har sett at det er avgifter for å støtte opp under miljøet. Men jeg kommer ikke til å betale mer for å fly. Ikke når det er så dyrt å reise her i Nord-Norge, sier Adrian Aust.

Mens Dina Kjølnes kunne tenke seg å betale mer.

– Hadde det vært mer miljøvennlig, så hadde jeg nok vært villig til å betale ekstra, sier Dina.