Hopp til innhold

– Det er ingen alternativer til veisalting

Hver vinter brukes det tonnevis med salt på veiene. Det provoserer mange, men er helt nødvendig, mener ekspert på området.

Endret klima gjør salting av veiene nødvendig, sier sjefsingeniør i vegdirektoratet.

Endret klima gjør salting av veiene nødvendig, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet.

Stadig mer salt brukes på norske vinterveier, noe de fleste setter liten pris på. De NRK har pratet med i Harstad konkluderer med det samme:

– Jeg synes ikke noe om det. For det første blir det glatt når det er frost ute. Og ved mildvær blir vinduene og hele bilen skitnet ned, sier Hans Arne Hansen.

– Salting er noe de gjør fordi det er det billigste alternativet. Bilene blir rasert, veiene blir rasert, gulstriper og reflekser er borte. Det er helt vanvittig, sier Svein Roger Bendiksen.

Kai-Rune Lysbakken

Kai-Rune Lysbakken i Vegdirektoratet sjekket saltblandingen til bilene som strør i Harstad.

Foto: Martin Mortensen / NRK

Temperaturene veksler rundt nullpunktet om dagen, med våt vei på dagtid, og frost på kveld- og nattetid. Slik været er nå, må veiene saltes, mener en av de fremste ekspertene på området.

– Vi vet at sand har veldig dårlig effekt på slike forhold. Det er nettopp nå saltet har best effekt, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet, Kai-Rune Lysbakken.

– Det er ingen alternativer til veisalting, men man kan bli flinkere til å bruke mindre salt til riktig tid.

Sjefingeniøren besøkte Statens vegvesen i Harstad torsdag, for å gi råd om salting av veier.

– Vi fokuserer på rett bruk av spredemetoder, og tidspunkt for salting for å få mest mulig effekt ute på veiene med minst mulig bruk av salt, sier Lysbakken.