– Lese- og skriveutfordringer blir et større problem. Det blir et problem knyttet til selvtillit og hele utviklingen til barn og ungdom når de opplever å ikke mestre i klasserommet. Vi tar fra dem mye av evnen til å lære mer, og derfor er dagens skolesystem utrolig skadelig når det ikke griper inn tidligere, sier Erna Solberg (Høyre) til NRK.
– Uakseptabelt
I reportasjeserien «De som faller igjennom» setter NRK søkelyset på utfordringene med lærevansker i dagens skolesystem.
53.000 elever får spesialundervisning i Norge i dag. Til tross for at både forskere, politikere og pedagoger hevder at lærevansker kan oppdages allerede i barnehagen.
Likevel er det dobbelt så mange femteklassinger som får spesialundervisning enn førsteklassinger.
– Den fordelingen er helt uakseptabel, sier Solberg.
Spesialkompetanse
Høyre ønsker å få til en tilpasset undervisning tidlig i utdanningsløpet, og få kartlagt elevenes behov så fort som mulig når de begynner på skolen.
Høyre-lederen viser til Finland, som har endret loven for å gjøre skolen bedre for elevene som havnet på utsiden på grunn av behov for tilpasset undervisning.
- Les også:
- Les også:
– Det er også viktig at de lærerne som underviser i de første klassene får mer kompetanse på hvordan de skal få elevene til å knekke lesekoden. I tillegg er det viktig å ha ekstrahjelp som er spesialutdannet til å hjelpe elever med å finne et godt læringsmønster i begynnelsen av skolen viktig, sier Solberg.
Beklager, vi kunne ikke vise innholdet.
Se «Lesevansker» i nytt vindu