Hopp til innhold

– Autistiske barn ved skolen blir ikke tatt på alvor

Foreldrene til flere av barna på Sommerlyst skole i Tromsø mener samarbeidet mellom skole og hjem er for dårlig. Ungene blir skadelidende, sier foreldrene.

Sommerlyst + mamma siv

Sommerlyst skole har en egen avdeling for elever med autisme. Siv Lintvedt (innfelt) mener tilbudet ikke er godt nok.

Foto: Ørjan Hansen/Mathilde Torsøe / NRK

– De tar ikke oss foreldre på alvor, eller meg på alvor. Jeg har blitt mistrodd flere ganger. Det virker som om de ikke vil høre. De har gjort seg opp en mening om at det er sånn det skal være, og så kjører de den linja, mener Siv Lintvedt.

Hun er mor til en 14 år gammel gutt som går på ressursskolen for elever med autisme, en avdeling på Sommerlyst.

Lintvedt sier hun ved flere anledninger har prøvd å få til et godt samarbeid med ungdomsskolen. Men både hun og flere av foreldrene ved ressursskolen mener skolen ikke stiller opp.

Forsker Roald Øien

Forsker Roald Øien ved UiT ønsker at prosessene som gjøres på skolen videreføres til hjemmet.

Foto: Ørjan Hansen / NRK

Nylig skrev NRK at Lintvedt har politianmeldt skolen for påstått ulovlig bruk av fysisk tvang overfor sønnen. Hun anmeldte samtidig Brage Sollund, byråd for utdanning, for manglende inngripen i saken.

Både autismeforeningen i Tromsø og forsker Roald Øien ved UiT–Norges arktiske universitet mener et godt samarbeid mellom skole og hjem er avgjørende for å få en god skolehverdag for disse elevene.

– Vi ønsker at de prosessene som gjøres på skolen videreføres til hjemmet. At barn klarer å generalisere ting de lærer på skolen kan brukes hjemme også, sier Øien.

For dårlig kompetanse

Rektoren ved Sommerlyst, Rolf Øistein Barman-Jenssen, innrømmer at samarbeidet med foreldrene ikke er godt nok.

– Samarbeid krever jo flere parter, men selvfølgelig har skolen et særlig ansvar da det er vi som er de profesjonelle her. Jeg kan bekrefte at samarbeidet ikke er godt nok per i dag, sier Barman-Jenssen.

Foreldrene NRK har snakket med mener kompetansen ved skolen ikke er god nok. Lintvedt mener man må ha fagkompetanse på autisme og forståelsesvansker når man jobber med området.

– Per nå så har vi ikke god nok kompetanse, men vi har hatt den, påpeker rektoren.

Foreldrene til flere av barna på Sommerlyst skole i Tromsø mener samarbeidet mellom skole og hjem er for dårlig. Ungene blir skadelidende, sier foreldrene.

Vanskelig samarbeid

Barman-Jenssen sier flere permisjoner og sykdom har gjort at det har vært vanskelig å holde tilbudet stabilt og godt nok.

– Når det blir så mye på en gang så blir det veldig utfordrende for disse elevene og selvfølgelig også for personalet, sier han.

Rolf Øistein Barman-Jenssen

Rektor Rolf Øistein Barman-Jenssen ved Sommerlyst innrømmer at samarbeidet kunne vært bedre.

Foto: Ørjan Hansen / NRK

Rektoren fremhever at de nylig ansatte en ny fagperson som har utdanning og lang erfaring med autisme. Skolen har også avtale med barnehabiliteringen på Universitetssykehuset i Nord-Norge om veiledning, samarbeid med Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT) og får støtte fra Statsped.

– Så vi jobber med å få alt på plass, poengterer Barman-Jenssen.

Sommerlyst er nå under tilsyn av fylkesmannen i Troms, noe rektoren synes er bra for alle parter.

– Vi har slitt med å få dette tilbudet godt nok og vi har slitt med samarbeidet.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark