Hopp til innhold

– At elbiler ikke fungerer i Finnmark? Tull!

Etter to kalde vintere og mer enn 20 minusgrader, er Jørund Greibrokk ikke i tvil: Han går aldri tilbake til «eksosbilen».

Jørund Greibrokk

Jørund Greibrokk Kunne ikke vært elbilen foruten. Han føler at skulle han byttet tilbake til bensindreven bil nå, ville det vært som å hoppe tilbake i tid.

Foto: Astrid Krogh / NRK

Dette er den andre vinteren Greibrokk har elbil. Etter torsdagens 26 minusgrader i Alta, er han overbevist:

– Jeg har ennå ikke opplevd noen skuffelser, og alle de jeg kjenner med elbil er kjempefornøyd, sier han.

– Fungerer dårlig? Tull!

I fjor var det registrert 50.000 elbiler i landet, 101 av dem i Finnmark. Mange mener at Finnmark er dårlig egnet for elbil.

Greibrokk er sterkt uenig i akkurat den påstanden:

– Det er bare tull. Det fungerer bedre i Finnmark enn andre steder, fordi bilene blir fortere varme. Det er ikke noen startproblem med dem, det er bare å kjøre. Elmotoren krever bare at du har strøm på batteriet, og alle har vel en stikkontakt hjemme, sier han.

– En kjempebonus er at strømmen i Finnmark er mye billigere enn i resten av landet.

Ikke berget elbiler

Bil

Johan Henrik Hætta har ennå ikke berget elbilder i Finnmark denne vinteren.

Foto: Astrid Krogh / NRK

Til tross var «bare» 26 minus i Alta, har andre deler av Finnmark denne uken opplevd at temperaturen har sunket til under 40 kuldegrader.

Det har vært nok å gjøre for bergingsbilen. Bare i går måtte Johan Henrik Hætta og hans mannskap ut å gi hjelpestart til 50 biler:

– Det har vært litt tunge oppdrag. Det lengste gikk over til Finland, forteller han.

Fortsatt har han har til gode å berge en elbil denne vinteren. Likevel er han skeptisk til at en batteridreven bil vil fungere i kulda i Finnmark.

– Vi vet jo at elektrisitet og batteri, taper halvparten av effekten i kulde. Sånn sett er det ikke det mest gunstige, men i løpet av et par år kommer det sikkert batterier som blir mye bedre. Det har skjedd mye på disse årene vi har kjent til elbilen, sier han.

Jørund Greibrokk er imidlertid ikke tvil: Tiden som eier av en fossilbil er over.

– Når jeg setter meg inn i en fossilbil nå, så føles det som å hoppe tilbake, sier han.