Valpen Arnold er bare 13 uker gammel, men har allerede fått en viktig jobb i klasserommet.
– De starter dagen med verdens største glis når det er dyremøte. Bare det å starte med det smilet og gå i gang med oppgavene på en helt annen måte har nok bidratt positivt, forteller lærer ved Nordkapp skole, Thomas Bertheussen.
Bertheussen har brukt mye tid på å lese seg opp på forskning før han bestemte seg for at dette var noe han ville prøve ut i klasserommet.
– Vi har det mye roligere her, det er mye mer avslappet. Elevene snakker penere til hverandre. Jeg merker selv at jeg også er roligere når jeg prater.
Selv om han ikke kan garantere at alle de positive effektene i klasserommet kommer av hunden, har han en teori om at dette utgjør en forskjell.
– Jeg har følt at jeg har endret litt tonen når jeg svarer folk og blitt litt snillere, bekrefter Leah Linnea Victoria Olsen Sjursen.
– Virker beroligende på mennesker
Line Sandstedt er utdanningsansvarlig ved Dyrebar Omsorg, der utdannes folk som vil bruke dyrene sine i terapi, til besøksvenner eller som skolehunder. Hun har sett flere fordeler ved å innføre hund i klasserommet.
– Det er en del forskning på at dyr virker beroligende på mennesker. Hjertefrekvensen går ned, pulsen senkes og kroppen utskiller positive hormoner.
Hunden kan også bidra til økt deltakelse i undervisning.
Ville du trivdes bedre med en hund i klasserommet?
– Dyr virker veldig godt på motivasjon til faglig deltakelse, pluss at det gir sosial støtte til de barna som sliter faglig, sier Sandstedt.
Hun forteller at en lærer som har med seg en hund på skolen fort får en annen relasjon til elevene.
– Man blir ikke lengre sett på som bare lærer, men som eier til hunden. Inngangen som lærer blir helt annerledes til elevenes læring. Læreren får mye mer tillit.
Ikke uten utfordring
Sandstedt forklarer at selv om det er mange fordeler ved å ha hund i klasserommet, kommer det ikke uten utfordringer.
– Det er utfordring med hensyn til dyrevelferd, og det er utfordring med hensyn til elevenes velferd.
Enten det er knyttet til allergi, kultur eller frykt er det flere hensyn som skal tas før man introduserer en hund til skolen.
– Vi anbefaler ikke å ha valp som skolehund i det hele tatt. Det er helt greit å ha valper på besøk for en kort periode, men å ha valper som er til stede over lang tid anbefaler vi ikke.
Hun forteller at grunnen til dette er at valper skal ha ro og sosialiseres med omhu.
Dette er ting Bertheussen har brukt tid på å reflektere over før han tok med seg Arnold på skolen.
– Vi er veldig bevisst på at valpen må få ro når den trenger det, og vi er veldig tydelig på at vi skal lese de signalene valpen gir og gi han mulighet til å slappe av når han trenger det.
Arnold har fått et helt eget rom til å slappe av på når han er på skolen.
– Man må passe på at en valp ikke blir overstimulert.
Klassens fire elever byr heller ikke på for mange ukjente fjes for valpen.
– Hadde dette vært en klasse med femten elever, eller hunden hadde vært innom flere klasser hadde det vært noe annet, sier Betheussen.
Læreren tror Arnold heller er heldig som får lov til å være med på skolen.
– Jeg er sikker på at han merker det på en eller annen måte at han gjør en forskjell.