Fylkestinget i Troms vedtok sommeren 2009 å knytte Bjarkøy sammen med Grytøy og Sandsøy.
Bygginga av tunnelene under havet skal starte allerede neste år. Men i fylkeshovedstaden Tromsø forlanger nå Høyre omkamp om pengebruken.
- LES OGSÅ:
Hyggelig for få
Partiet går nå hardt ut mot den massive bruken av samferdselsinvesteringen til øysamfunn med under svært få fastboende, og vil revurdere hele Bjarkøyforbindelsen.
– Det er veldig hyggelig for de 5-600 fastboende og andre tilreisende som får nytte av dette, men det er ikke så veldig nyttig for de andre 150.000 innbyggerne i Troms fylke, sier byrådslederkandidat Øyvind Hilmarsen til NRK.
Hvis Storby-Høyre får det som de vil, må folk på Bjarkøy fortsette å ta ferge.
Hilmarsen ønsker i stedet at fylkeskommunen skal bruke pengene på tunell mellom Kvaløya og Tromsøya.
- LES OGSÅ:
Mer til Tromsø
Høyre-toppen mener veipengene i framtida må brukes der det bor flest folk.
– Slik har utviklinga har vært over flere år. Tromsø får mindre og mindre av de fylkeskommunale midlene til vei. Vi er nødt til å ruste opp veiene i Tromsø, og da må også Fylkeskommunen være på lag, sier Hilmarsen.
På spørsmål om det er enighet om dette i partiet, svarer Hilmarsen at han kjemper for Tromsø kommune og Tromsøs interesser.
- LES OGSÅ:
– Ikke lønnsomt
Transportøkonomisk institutt sier at Bjarkøy-forbindelsen aldri kan bli samfunnsøkonomisk lønnsom fordi det er for få bosatte og for liten bruk:
Forsker Viggo-Jean Hansen mener storbyen Tromsø har grunn til å føle som samferdselstaper.
– Det er jo forståelig for det går ut over de midlene fylket har til investeringer og drift, så det er forståelig, sier han.