Hopp til innhold

Hornøya fuglefjell blir NRKs nye sakte-tv

Hekkesesongen på Hornøya fuglefjell utenfor Vardø i Finnmark skal bli tv-underholdning. NRK og Ut i Naturen satser stort på å formidle det rike fuglelivet i vår arktisk klimasone.

Krykkje

Den rødlista måkearten krykkje er blant fuglene som hekker på Hornøya.

Foto: Mikkel Horn Jernsletten

– Vi har i flere år tenkt at vi må sette fokus på hva som skjer med sjøfuglene våre. Det sier Nils Arne Sæbø, som er prosjektleder i Naturredaksjonen i Bergen.

Ideen om å lage tv-sending fra Hornøya fikk han for noen år tilbake da han besøkte øya. Øye er så spesiell og fuglene der er så vant til folk at det går an å komme helt innpå de for å filme, forteller Sæbø.

– Vår tilstedeværelse vil ikke forstyrre fuglelivet på øya i større grad. Fuglene er vant til folk. Turiststien går rett over øya. Vi setter opp kamera utenom hekkesesongen, forteller Sæbø. Og vi slår de først på når vi skal begynne sendingene.

Sæbø har tro på at sendingene vil bli en suksess. Sendingene skal starte i midten av juni 2016. Men det kan hende at det blir sendt noe fra fuglefjellet allerede til neste år.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Lundefugl

Lunden, også kalt lundefugl, er en mellomstor alkefugl som lett kjennes igjen på sitt store og fargerike nebb. Arten hekker på begge sider av det nordlige Atlanterhavet.

Foto: Knut-Sverre Horn / NRK

Suksess med sakte-tv

NRK skal følge hekkesesongen i 2016. Det skal settes opp en rekke webkamera ute på fuglefjellet, og det skal sendes ukentlig fra Hornøya gjennom hele sommeren på NRK 1 i beste sendetid, og muligens flere lengre sendinger på NRK 2.

– Vi er helt i startgropa så det er mye som fortsatt er uklart. Det vi foreslo for ledelsen i NRK var å lage ei sending fra hekkesesongen i juni og juli i 2016, sier Sæbø.

Prosjektlederen mener at dette i liten grad er basert på «Hurtigruten minutt for minutt». Det er mere tanken om å kombinere det å kunne følge fuglene direkte på nettet, og sende fra øya i beste sendetid.

Men Sæbø innrømmer at suksessen med sakte-tv gjør at dette er lettere å selge inn slike ideer.