Kritikken har vært krass etter at kulturminister Thorhild Widvey (H) kuttet 36 millioner kroner i produksjonsstøtten til Norsk filmfond og varslet at private kan bidra mer.
Ministeren har også fått mye pepper fordi hun måtte ha hjelp fra egen kommunikasjonsavdeling til å huske sin største filmopplevelse i 2013.
- Les også:
Mer kunnskap
Under åpningskonferansen til Tromsø Internasjonale filmfestival mandag, inviterte Widvey til frisk dialog med bransjen. Hun varslet en uavhengig gjennomgang både av hvordan den offentlige filmstøtten fungerer og av spørsmålet om hvorvidt også Norge skal innføre insentivordninger for å tiltrekke seg utenlandske filmproduksjoner i Norge.
– Jeg er interessert i å lytte til bransjen og komme i en god dialog, og jeg har inntrykk av at den ønsker å bidra. Så kan vi være uenige om størrelsen på beløpene og hvor mange filmer som skal produseres. Jeg er ikke opptatt av at det skal produseres 25 norske filmer i året, slik den forrige regjeringen var. Det er ikke saliggjørende for at man skal skape god norsk film, sier Widvey til NTB.
- Les også:
Ressursutnyttelse
Et stykke på vei ble hun møtt av en utstrakt hånd -– i alle fall i ønskene om å oppnå sprek dialog og sikre mer kunnskap om hvordan offentlig støtte virker.
– Jeg skjønner at det er vanskelig å be om 50 millioner kroner ekstra til norsk film. Men det er bra at Widvey tar initiativ til en diskusjon rundt ressursutnyttelse. Jeg håper at bransjen er moden nok til å si at kvalitet ikke bare er høye seertall, sa Motlys-produsent Yngve Sæther i en kort paneldebatt på åpningskonferansen.
Ifølge Sæther er Norge nesten der at vi kan definere oss som en filmnasjon. Men midt i den norske filmens gullalder, velger regjeringen å kutte bevilgninger tilsvarende 3-4 spillefilmer.
- Les også:
Kvalitetsfilmen taper
– Det er kanskje ikke så farlig med færre filmer. Men dette vil først og fremst gå ut over kvalitetsfilmen. Det er kvalitetsfilmer som er mest avhengig av forhåndsstøtte, og det er den som er vanskeligst å finansiere gjennom private midler, mente Sæther.
Den kjedelige, men like fullt hele sannheten om å få fram kvalitet, er ifølge Sæther å ha bredde nok. For å få til et lite knippe filmer som kan konkurrere på prestisjetunge filmfestivaler, må vi rett og slett tillate oss å bomme på straffen og gjøre feil underveis.
– Det er umulig å produsere en film som «Som du ser meg”og samtidig tjene penger på det når filmen blir sett av 30.000. Dermed kommer flere og flere til å satse på markedsfilm der man lager enda en historie over en kjent lest, sa Sæther i sitt innlegg om kvalitet.
- Les også:
Kulturministeren vil på sin side overlate kvalitetsdiskusjonen til bransjen selv. Det er ikke staten som skal skape historiene, produsere dramatikk eller få magiske ting til å skje. Det sitter i hodene på dem som skal lage film, var budskapet.
– Jeg tror det blir veldig feil hvis kulturministeren eller de politiske partiene skulle definere hva kvalitet skulle være. Vi er opptatt av at ulike kulturuttrykk diskuterer hva som er kvalitet, sier Widvey til NTB.