Turist døde i isbreulykke – Vurderer sikkerheten

Gummibåten kan ha vært nærmere enn tillatt da en turist omkom ved Esmarkbreen i 2012. Nå vurderes sikkerhetsavstand til isbre på nytt.

Esmarkbreen

Slik ser det ut ved Esmarkbreen der en kvinnelig turist i 40-årene omkom.

Foto: Atle Markeng / NRK

– I dag er sikkerhetsavstanden til isbreene på Svalbard 200 meter. Nå kan den bli forlenget, sier havariinspektør Pål Brennhovd i Statens Havarikommisjon for transport.

I går slapp kommisjonen sin rapport om dødsulykken på Svalbard i 2012, der en kvinnelig turist omkom ved Esmarkbreen. Ulykken skjedde i august, da isbreen kalvet. Isklumper kom med stor kraft mot gummibåten som kvinnen befant seg i.

– Dette er en type kalving som ikke er inkludert i den nåværende sikkerhetsanbefalingen, fordi kalvingen traff fast grunn før isklumper ble kastet ut, sier Brennhovd.

Cruiseturisme og sightseeing i åpne gummibåter på havet er en populær turistaktivitet rundt Svalbard, men er ikke ufarlig. Det har vært flere ulykker opp gjennom årene, og flere turoperatører og fagfolk har etterlyst bedre sikkerhet.

Vurderer nye sikkerhetstiltak

Nå jobbes det med nye minsteavstander som skal hindre at liknende ulykker skjer i fremtiden.

– Det er allerede nå iverksatt tiltak. Sysselmannen har bedt polarinstituttet vurdere om anbefalt sikkerhetsgrense bør revideres, basert på dette scenarioet her, altså fall av brefront ned på fast grunn, sier Brennhovd.

Svalbard turister

Stadig flere turister vil reise til Svalbard. Det stilles strenge krav til sikkerhet, men været i Arktis er en større utfordring enn andre steder.

Foto: Atle Markeng / NRK

Vil ha bedre avstandsberegning

Gummibåten kan ha vært nærmere isbreen enn tillatt, men Havarikommisjonen er usikre på hvor langt unna båten har vært da isbreen kalvet. Derfor foreslår de nå bruk av teknologi for bedre å kunne måle avstanden.

– Guidene vurderte avstanden til å være sikker. Flere av passasjerene uttrykte at de følte at de holdt en forsvarlig avstand til brefronten. På spørsmålet «hvor langt var det til brefronten?» så spriker anslaget stort. Dette understreker vanskeligheten med å bedømme avstand bare på øyemål, sier Brennhovd.

I konklusjonen skriver Havarikommisjonen at lettbåten var mellom 100 og 130 meter unna breen da den kalvet, til tross for at reiseoperatøren hadde en minsteavstand på 200 meter.