– I dag er sikkerhetsavstanden til isbreene på Svalbard 200 meter. Nå kan den bli forlenget, sier havariinspektør Pål Brennhovd i Statens Havarikommisjon for transport.
I går slapp kommisjonen sin rapport om dødsulykken på Svalbard i 2012, der en kvinnelig turist omkom ved Esmarkbreen. Ulykken skjedde i august, da isbreen kalvet. Isklumper kom med stor kraft mot gummibåten som kvinnen befant seg i.
– Dette er en type kalving som ikke er inkludert i den nåværende sikkerhetsanbefalingen, fordi kalvingen traff fast grunn før isklumper ble kastet ut, sier Brennhovd.
Cruiseturisme og sightseeing i åpne gummibåter på havet er en populær turistaktivitet rundt Svalbard, men er ikke ufarlig. Det har vært flere ulykker opp gjennom årene, og flere turoperatører og fagfolk har etterlyst bedre sikkerhet.
- Les mer:
- Les også:
Vurderer nye sikkerhetstiltak
Nå jobbes det med nye minsteavstander som skal hindre at liknende ulykker skjer i fremtiden.
– Det er allerede nå iverksatt tiltak. Sysselmannen har bedt polarinstituttet vurdere om anbefalt sikkerhetsgrense bør revideres, basert på dette scenarioet her, altså fall av brefront ned på fast grunn, sier Brennhovd.
- Les også:
- Les mer:
Vil ha bedre avstandsberegning
Gummibåten kan ha vært nærmere isbreen enn tillatt, men Havarikommisjonen er usikre på hvor langt unna båten har vært da isbreen kalvet. Derfor foreslår de nå bruk av teknologi for bedre å kunne måle avstanden.
– Guidene vurderte avstanden til å være sikker. Flere av passasjerene uttrykte at de følte at de holdt en forsvarlig avstand til brefronten. På spørsmålet «hvor langt var det til brefronten?» så spriker anslaget stort. Dette understreker vanskeligheten med å bedømme avstand bare på øyemål, sier Brennhovd.
- Les også:
- Les mer:
I konklusjonen skriver Havarikommisjonen at lettbåten var mellom 100 og 130 meter unna breen da den kalvet, til tross for at reiseoperatøren hadde en minsteavstand på 200 meter.