– Den bruker flybensin for god akselerasjon. Det er 50 kroner literen for bensinen. I løpet av fem sekunder har jeg brukt én liter. Maksfarten jeg har fått den opp i er på 270 kilometer i timen, sier John Egil Bustadmo til NRK.
Han er daglig leder i selskapet Autoline som eier dragraceren. I helga ble fartsdoningen med sine 1000 hestekrefter vist frem på Stangnesbasen i Harstad.
Det var storbilsjåførene sjøl som arrangerte Transportmesse på Stagnesbasen. De synes sjåfører og de staselige bilene, som tar så mye plass på veiene, fortjener litt positiv oppmerksomhet.
– Bransjen ønsker det, og vi synes det er artig å holde på, sier utstillingsgeneral i Harstad sjåførklubb, Erlend Midtun.
Roadtrip
Men den tøffeste ekvipasjen som ble vist frem på transportmessa hører imidlertid hjemme i nabokommunen Kvæfjord. Autolines dragracer brukes sammen med den mye større Freightlineren til markedsføring.
Freightlineren er fra 1989 og har eget verksted og overnattingsdel i tilhengeren. Nå skal ekvipasjen på scandinaviaturné.
– Vi skal på lastebilutstilling utenfor Stockholm. Da blir det skikkelig roadtrip. Deretter går turen til Gardermoen, sier John Egil Bustadmo.
- Les også:
- Les også: