NRK Meny
Normal

Odd Harald nekter å kjøre skolebussen på denne veien

Grusveien inn i Dividalen er nå i så dårlig stand at barna i dalen har mistet tilbudet om skolebuss.

Bussjåfør dividalen

Odd Harald Halvorsen vil ikke kjøre skolebuss i Dividalen før veien blir bedre vedlikeholdt.

Foto: Arild Moe / NRK

– Jeg kjørte en tur opp i dalen for å hente elevene til den videregående skolen, men jeg har aldri sett veien i Dividalen så ille før, så jeg nektet å kjøre tilbake og hente ungene som skulle på barne- og ungdomsskolen, sier Odd Harald Halvorsen.

Han anslår at han ikke våger kjøre fortere enn ti kilometer i timen over de verste humpene.

I 36 år har han kjørt skoleelevene fra Dividalen og ned til Bjørkeng oppvekstsenter og Øvergård Montessoriskole. Åtte ganger hver dag har han kjørt den to mil lange grusveien for å bringe ungene i dalen til og fra skolen.

Nå sier han at han ikke vil skysse flere skolebarn til og fra Dividalen før veien er utbedret.

– To mil med hull

På grunn av en våt påske har ikke veien tørket opp godt nok til at det er mulig å høvle den for å utbedre hullene.

dividalsveien

Statens vegvesen har fått flere henvendelser om standarden på veien i Dividalen.

Foto: Hege Dahlbäck

– Og det er ikke nok å komme med et lass med grus. I dag kjører man nesten helt ned på grunnfjellet, og det må mye grus til. Det er ikke ett hull som må fikses, det er to mil med hull, sier Halvorsen.

Han har løyve for å kjøre skolebussen i dalen, og sier at han ikke kjører opp i Dividalen med bussen før veien er utbedret.

– Jeg har flere ganger forsøkt å snakke med vegvesenet uten hell, og truet med å ikke kjøre før. Nå sier jeg stopp, sier Halvorsen.

Foreldre ble skoleskyss

Mellom ti og 15 barn i grunnskolealder fikk tirsdag morgen ikke skoleskyss fra Dividalen, og flere elever ved den videregående skolen vil ikke få tilbud om skolebuss hjem.

Til tross for at de har måttet skysse barna sine opp mot tre og en halv mil ned til skolen, støtter foreldrene i Dividalen bussjåførens avgjørelse.

Bente Frihetsli

Bente Frihetsli vet ikke hvordan hun skal koordinere skyss når skolebussen ikke går.

Foto: privat

Bente Frihetsli bor helt innerst i dalen, og var en av foreldrene som fikk en telefon fra Halvorsen tirsdag morgen.

– Både jeg og mannen min måtte på jobb, så det var ikke noe alternativ å skulle holde barna hjemme fra skolen. Jeg ble en halvtime for sein på jobb i dag fordi jeg måtte kjøre innom skolen først, sier Frihetsli.

Hun har to barn i barneskolealder og ett barn i barnehage. I ettermiddag er hun ikke sikker på hvordan hun skal rekke både barnehage og skole.

Skaper utfordringer

– Om jeg ikke kan gå tidligere fra jobb, så kan det hende noen lærere må bli igjen på skolen og passe barna mine til jeg kan hente dem, sier Frihetsli.

Til tross for utfordringene det skaper for henne, forstår hun sjåførens avgjørelse.

– Når han sier han ikke har sett det så ille på 30 år, sier det litt. Veien slik den er nå ødelegger jo både bussen og kroppen hans, sier hun.

Vanligvis bruker hun en halvtime på de tre og en halv milene ned dalen vinterstid. Tirsdag var veien så dårlig at Frihetsli brukte over 45 minutter.

Rigmor Thorsteinsen

Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen Troms

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

– Hva skjer om det blir en lengre periode uten skoleskyss?

– Da lurer jeg på hvordan vi skal få det til, sier Frihetsli.

– Må få ledet bort vannet

Avdelingsdirektør i Statens vegvesen Troms, Rigmor Thorsteinsen, har både før og etter påske fått flere henvendelser om tilstanden på veien i Dividalen.

I påsken var det folk inne og la på grus på veien, men trolig har det vært for mye vann i veibanen, fordi dreneringsrennene ikke har vært åpne.

– Det første vi må se på er muligheten for å få ledet vannet bort fra veien, og vi må se på om den oppgaven har vært løst bra nok, sier Thorsteinsen.

Først når veien er tørket, kan Statens vegvesen gå inn og høvle, skrape og legge ny grus på veien.

– Det er ikke satt av penger til videre utbedring av veien, så vi må vurdere hvor mye vi kan gruse den opp, sier hun.

Med teleløsning og opptining på veiene, forteller Thorsteinsen at det er flere grusveier i Troms som nå får en dårligere standard før de kan bli skrapet og få påfyll av grus.