NRK Meny
Normal

– På tide at vi i Nord-Norge krever vår andel

Flere partier på Stortinget vil utrede jernbane fra Narvik til Tromsø.

Jernbanespor

I mange år har det vært et politisk ønske om en jernbane til Tromsø.

Foto: Rainer Prang / NRK

Valglogo

Kristelig Folkeparti vil i høst fremme forslag i Stortinget om å utrede bygging av jernbane fra Narvik til Tromsø. Forslaget kan få støtte fra flere partier.

Fire partier på fylkestinget går sammen for å kjempe for Tromsbanen.

Årlig kjører 60.000 vogntog med sjømat gjennom Nord-Norge og sørover. De frakter 1,4 milliarder tonn. I tillegg kommer annen tungtrafikk.

– Vi i nord må kreve vår andel

Ivar B. Prestbakmo

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo mener det er på tide å tenke langsiktig, og få en Tromsbane.

Foto: Lars Åke Andersen / Troms fylkeskommune

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, vil ha godstrafikken over på jernbane fra Narvik til Tromsø.

– Med den veksten vi ser, så er det ikke mulighet til å bygge seg ut av det på den veginfrastrukturen vi har i dag. Vi er nødt til å tenke langsiktig og framtidsrettet, og gjøre grep for å gjøre det mulig å realisere en Tromsbane om noen år, sier han.

Senterpartiet, Venstre, SV og KrF går nå sammen på fylkestinget i Troms om å kreve at Tromsbanen blir utredet. Widar Skogan fra KrF er klar i sitt krav.

– Det er på tide at vi i Nord-Norge krever vår andel av jernbaneinvesteringen, på samme måte som vi gjør når det gjelder vei og annen infrastruktur. KrF kommer til å foreslå allerede i budsjettet til høsten at planleggingen settes i gang, forteller Skogan.

Vil være pinlig nøyaktig

Statssekretær for Miljøverndepartementet Ellen Øseth

SV-politiker, Ellen Øseth vil lage en vanntett utredning.

Foto: Bjørn Stuedal / Miljøverndepartementet

Ellen Øseth fra SV tror de fire partiene har folket med seg i kravet om utredning av Tromsbanen.

– Dersom vi skal gå i gang med å samle oss om å lage en regional utredning, må vi lage den vanntett. Slik at ikke de i Oslo-miljøet bare kan hive den over bord, og si at dette er et bestillingsverk der oppe i nord og vi forholder oss ikke til det.

Hun forteller at de må være pinlig nøyaktig på å bruke jernbaneverkets egne prosjekthåndbøker.

– Vi skal gjøre utredningen akkurat slik de ville gjort det hvis dem igangsatte en utredning av et prosjekt de ville ha sørpå, sier Øseth til NRK.