Hopp til innhold

– På tide at vi i Nord-Norge krever vår andel

Flere partier på Stortinget vil utrede jernbane fra Narvik til Tromsø.

Jernbanespor

I mange år har det vært et politisk ønske om en jernbane til Tromsø.

Foto: Rainer Prang / NRK

Valglogo

Kristelig Folkeparti vil i høst fremme forslag i Stortinget om å utrede bygging av jernbane fra Narvik til Tromsø. Forslaget kan få støtte fra flere partier.

Fire partier på fylkestinget går sammen for å kjempe for Tromsbanen.

Årlig kjører 60.000 vogntog med sjømat gjennom Nord-Norge og sørover. De frakter 1,4 milliarder tonn. I tillegg kommer annen tungtrafikk.

– Vi i nord må kreve vår andel

Ivar B. Prestbakmo

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo mener det er på tide å tenke langsiktig, og få en Tromsbane.

Foto: Lars Åke Andersen / Troms fylkeskommune

Fylkesråd for samferdsel i Troms, Ivar B. Prestbakmo, vil ha godstrafikken over på jernbane fra Narvik til Tromsø.

– Med den veksten vi ser, så er det ikke mulighet til å bygge seg ut av det på den veginfrastrukturen vi har i dag. Vi er nødt til å tenke langsiktig og framtidsrettet, og gjøre grep for å gjøre det mulig å realisere en Tromsbane om noen år, sier han.

Senterpartiet, Venstre, SV og KrF går nå sammen på fylkestinget i Troms om å kreve at Tromsbanen blir utredet. Widar Skogan fra KrF er klar i sitt krav.

– Det er på tide at vi i Nord-Norge krever vår andel av jernbaneinvesteringen, på samme måte som vi gjør når det gjelder vei og annen infrastruktur. KrF kommer til å foreslå allerede i budsjettet til høsten at planleggingen settes i gang, forteller Skogan.

Vil være pinlig nøyaktig

Statssekretær for Miljøverndepartementet Ellen Øseth

SV-politiker, Ellen Øseth vil lage en vanntett utredning.

Foto: Bjørn Stuedal / Miljøverndepartementet

Ellen Øseth fra SV tror de fire partiene har folket med seg i kravet om utredning av Tromsbanen.

– Dersom vi skal gå i gang med å samle oss om å lage en regional utredning, må vi lage den vanntett. Slik at ikke de i Oslo-miljøet bare kan hive den over bord, og si at dette er et bestillingsverk der oppe i nord og vi forholder oss ikke til det.

Hun forteller at de må være pinlig nøyaktig på å bruke jernbaneverkets egne prosjekthåndbøker.

– Vi skal gjøre utredningen akkurat slik de ville gjort det hvis dem igangsatte en utredning av et prosjekt de ville ha sørpå, sier Øseth til NRK.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark