NRK Meny
Normal

Vil ha hurtigruteskip på batteri og algedrivstoff

Hurtigruten inngår et samarbeid med Bellona for å redusere klimagassutslippene til sjøs. Målet er en skipsfart på batteri og algedrivstoff.

Hurtigrute i Tromsø

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam jobber for at neste generasjon av skip kan seile lydløst og på batteristrøm.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

Miljøorganisasjonen skal hjelpe Hurtigruten med å finne ut hvordan dagens flåte kan redusere klimautslipp, selv om skipsfarten tilhører ikke-kvotepliktig sektor.

– Men det betyr ikke at vi er fratatt ansvar for å redusere våre utslipp. Er det noe klimatoppmøtet i Paris har understreket, så er det at det haster å kutte utslippene. Fremtidsrettede selskap som Hurtigruten tar dette innover seg, sier Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten i en pressemelding.

Hurtigruten-sjef Daniel Skjeldam

Konsernsjef i Hurtigruten, Daniel Skjeldam er klar på at de skal ligge i forkant av utviklingen.

Foto: Jan-Morten Bjørnbakk / NTB scanpix

Han har en visjon om å ta i bruk elbil-teknologi også på hurtigrutene, men da mener han det trengs en elbil-politikk til sjøs.

– Ny teknologi er dyrt. Skal man klare å redusere utslippene fra skipsfarten på samme måte som man gjør for personbiltransporten må man bruke politiske virkemidler – pisk og gulrot, for å stimulere markedet. Akkurat som elbilene, sier Skjeldam.

Batteriteknologi og algedrivstoff

Bellona-leder kaller samarbeidet med Hurtigruten som noe mer enn et grønt ordskifte.

– Dette er grønn akselerasjon mot vårt felles mål om en utslippsfri skipsfart, sier Frederic Hauge i pressemeldingen.

Han er glad for å innlede et nybrottsarbeid med Hurtigruten som innebærer å se på muligheter for bruk av batteriteknologi og algedrivstoff.

– Selskapet kan utgjøre en stor forskjell

Hauge oppfordrer også norske kommunepolitikere og havnesjefer til å henge på temposkiftet og kursendringen.

Frederic Hauge

Bellonas leder, Frederic Hauge mener det at en stor aktør som Hurtigruten tar en aktiv rolle og vil være med å sette en ny standard for skipsfarten er viktig.

Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix

– Dette samarbeidet kommer Kyst-Norge til å merke. Bergen, Trondheim, Bodø, Tromsø og mange andre havner bør bare begynne å planlegge sine landstrømsutbygginger med det samme. Jeg tror på Hurtigrutens sjef Daniel Skjeldam når han sier at dette er noe de vil etterspørre til neste generasjons skip.

Frederic Hauge kaller Hurtigruten for et flytende utstillingsvindu i internasjonale farvann, og er klar på at selskapet kan utgjøre en stor forskjell.

Neste uke vil Hurtigruten legge frem sine ambisjoner i forbindelse med klimatoppmøtet i Paris.