Hopp til innhold

Vil ha 10000,- i vrakpant

NAF vil ha en mer miljøvennlig bilpark.

Bil utan hjul

Illustrasjonsbilde

Foto: Øystein Torheim

Cicero-artikkelen som konkluderer med at veitrafikken er den største utslippskilden for CO2 i transportsektoren er en sterk påminnelse om behovet for en yngre og mer miljøvennlig bilpark i Norge, mener NAF.

Permanent ordning

- Den norske bilparken er blant de eldste i Europa, og for å fornye den må regjeringen øke vrakpanten snarest mulig, uttaler Jan Johansen, administrerende direktør i NAF.

I 1996 ble vrakpanten midlertidig satt opp til 6 000 kroner, og resultatet var at rekordmange gamle og sterkt forurensende biler ble fjernet fra veiene.

– Nå er det på høy tid med en permanent ordning som gir et reelt incentiv for å bytte ut gamle biler, sier Johansen. NAF har regnet ut at man kan redusere utslippene fra den eldste delen av bilparken med minst 20 % hvis den byttes ut med nye biler.

Ikke inflasjonsjustert

I dag er vrakpanten på symbolske 1 500 kroner.

– Vrakpanten har ikke blitt inflasjonsjustert siden år 2000, mens alle andre avgifter justeres hvert år. Det er grunn til å spørre om politikerne har glemt vrakpantens miljøeffekt, sier Johansen.

Krever statlig tilskudd

Dessuten er det faktisk forbrukerne som dekker statens utgifter til vrakpant, fordi man betaler 1 300 kroner i vrakpantavgift når man kjøper en ny bil. NAF krever derfor at staten selv går inn og betaler for en vesentlig høyere vrakpant

– Gjerne opp mot 10 000 kroner. Dette handler om vilje til miljø. Når veitrafikken forurenser så mye som i dag må vi gjøre alt for å redusere utslippene fra dagens bilpark. Høyere vrakpant er det beste miljøtiltaket som virker fra dag én, uttaler Johansen i NAF.