Lokomotivet på Svalbard er i ferd med å sprenges i stykker av rust

Nå gjelder det å få berget det over hundre år gamle landemerket.

tog Ny-Ålesund

Lokomotivet som ble bygget i Tyskland i 1909, er verdens nordligste.

Foto: Torill Ustad Stav / NRK

Det var ett av mange damplokomotiv som ble brukt i gruvedriften i Ny-Ålesund, men da gruva ble lagt ned i 1963, ble det slutt på dette.

Togsett, skinneganger og gammelt stål ble ryddet bort og solgt som skrapmetall, og det tyskproduserte lokomotivet var det eneste som fikk stå igjen.

Kongsfjorden

Helt nede ved kaia i Ny-Ålesund står lokomotivet, som kom til Svalbard i 1917, og som fortsatt er verdens nordligste.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX
Populært landemerke

Og lokomotivet har etter hvert blitt et landemerke, sier Trine Krystad i Svalbards Miljøvernfond.

– Dette er et symbol på gruvetida som var i Ny-Ålesund. Så det er viktig for å få gjenfortalt historien til Ny-Ålesund, at lokomotivet blir bevart, sammen med bygningene som også er freda.

Krystad tror mange som har besøkt Ny-Ålesund har festet toget til minnebrikkene sine

– Når cruisebåtturister kommer til Ny-Ålesund, er det første de ser. Jeg vil tro at det er en magnet for avfotografering.

Sprenges av rust

Men opp gjennom årene har vær og vind gjort sitt, og nå står kulturminnet i fare for å smuldre opp. Rust i skjøtene sprenger kledninga fra hverandre, og noe må gjøres. Ellers vil all kledning være borte innen få år.

– Miljøvernfondet har derfor finansiert en tilstandsrapport, der det foreslås tiltak for å redde toget, sier Krystad.

(Saken fortsetter under bildet)

Lokomotiv Ny-Ålesund

Salt fra fjorden er en av årsakene til at lokomotivet har blitt kraftig angrepet av rust.

Foto: Jan Petter Brennsund / Svalbard Miljøvernfond

Vurderer frakt til fastlandet

Noen av tiltakene som foreslås er flytting lenger bort fra fjorden, så det ikke kommer salt til, eller høytrykksvasking som en midlertidig løsning. Eventuelt kan man sende det til fastlandet for restaurering.

Nå er det opp til eierne å avgjøre hvordan de vil gå frem for å hindre at det smuldrer opp.

– Å restaurere et lokomotiv er en kostbar affære, og det blir opp til Kings Bay som eier å velge hva som nå skjer. Miljøvernfondet kan bidra til den videre prosessen, men det må vi vurdere når de har bestemt seg, sier Krystad.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.