Hopp til innhold

Verdens nordligste sykkelritt kan bli for dyrt

Det er usikkert hvem som skal betale de titalls millioner kronene det vil koste å arrangere Arctic Race of Norway fra 2016. Men sykkelkongen av Norge spår en susende fremtid.

Arctic Race of Norway

Sykkelrittet hylles i utlandet for vakkert og unikt landskap. Men det koster dyrt å arrangerer et internasjonalt sykkelritt.

Foto: Daniel Sannum Lauten / AFP

Knut Eirik Dybdahl

Daglig leder i Arctic Race of Norway Knut-Eirik Dybdahl.

Foto: Nils Mehren / NRK

Artcic Race of Norway har blitt en stor folkefest i Nord-Norge. Neste år arrangeres sykkelrittet for tredje gang, for da er det sikret finansiering.

Men fremtiden for arrangementet etter det er usikker.

De tre nordnorske fylkeskommunene har bidratt med titalls millioner kroner over tre år for å få sykkelfesten i havn.

Det første rittet ble arrangert i 2013 mellom Bodø og Harstad. I år gikk etappene mellom Tromsø og Vest-Finnmark.

Håper rittet får leve

– Vi har jobbet med å ha finansiering for sykkelrittet i tre år. Og vi er i full gang med arbeidet for å sikre finansiering de kommende fem årene. Da håper vi at vi har fått en posisjon på den internasjonale sykkelkalenderen som gjør at rittet har sin leverrett, sier daglig leder Knut-Eirik Dybdahl.

Men det koster mye å arrangere et internasjonalt sykkelritt. Om rittet kan fortsette når det ikke er garantert pengestøtte er ikke sikkert.

(Saken fortsetter under bildet)

Arctic Race of Norway i Lofoten

I fjor gikk Arctic Race blant annet gjennom Lofoten.

Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix

Store kostnader

– Kostnadene er ganske store, med tanke på at vi bare holder på i fire dager. Det koster godt over 30 millioner hvert år å arrangere dette.

Infrastrukturen som trengs for å gjennomføre sykkelrittet i Nord-Norge, må de hente fra Oslo og utlandet.

– Og i tillegg må vi tilrettelegge for rytterne og deres team på en helt annen måte enn hva man gjør under andre ritt. sier Dybdahl til NRK.

Sykkelkongen er optimistisk

THor Hushovd vinner i Harstad

Thor Hushovd vinner etappen i Harstad.

Foto: Grøtt, Vegard / NTB scanpix

Men en som har tro på at Arctic Race of Norway har kommet for å bli, er sykkelkongen Thor Hushovd.

– Arctic Race har en stor fremtid fordi de har så mye unikt å by på. Der kan man sykle i natur som man ikke finner andre steder. Og TV-bildene man viser til et stort antall land kan ikke kjøpes for penger. Jeg tror en viss pengebruk lett kan forsvares, sier han til NRK.

Han sier han er helt sikker på at arrangementet kommer til å vare i lang tid fremover.

– Allerede nå har Arctic Race of Norway passert andre etablerte løp som Paris-Nice i interesse. Og det sier jo litt, mener Husovd.

Paris–Nice er et etapperitt på sykkel som arrangeres i mars hvert år i Frankrike. Det ble første gang arrangert i 1933.

– Og med en så bra gjeng bak rittet, så har det en strålende fremtid, sier han.

Se bilder fra verdens nordligste sykkelritt:

Flere nyheter fra Troms og Finnmark