NRK Meny
Normal

Verdens første elektriske fiskebåt til Karlsøy

Båten, med navnet Karoline, vil trolig redusere driftskostnadene med 70 prosent.

Selfa ElMax 1099

Slik ser den nye elektriske fiskebåten, Selfa ElMax 1099, ut.

Foto: Fredrik Ianssen Lundh / Selfa

Verdens første elektriske fiskebåt leveres til Vannøy i Karlsøy i september. Øra AS, ved Bent Gabrielsen, har kjøpt Selfa ElMax 1099, som skal inngå i rederiets daglige drift.

Bent Gabrielsen, som er tidligere ordfører i Karlsøy, er mannen bak kjøpet av den nye elektriske fiskebåten.

– Dette er framtiden, sier han til NRK.

Han har valgt å kjøpe denne miljøvennlige utgaven av en fiskebåt med hensyn til to ting.

– Her har jeg tenkt på både utvikling og miljø, sier Gabrielsen.

Optimist

Bent Gabrielsen

Bent Gabrielsen tror elektrisk fiskebåt er framtiden.

Foto: Ken Are Bongo / NRK

Fartøyet har vært under bygging siden i fjor høst. Med 195kW batteripakke og generator om bord, skal den ikke ha noen begrensninger i forhold til rekkevidde. Normal ladetid ved kai er 6-8 timer. Gabrielsen forteller at det er grunn til å være optimist selv om dette aldri har vært prøvd på en fiskebåt før.

– Dette er bare en prototype, men utvikling vil fortsette. Det har tidligere vært brukt på ferger og andre båter, men aldri på en fiskebåt, sier han og fortsetter:

– Jeg er veldig optimist. Hvis jeg ikke hadde vært det hadde jeg ikke gjort dette. Det er et risikoprosjekt for bygger og kjøper da dette er fremmed for en slik type båt, men jeg er helt klart positiv.

Bare en begynnelse

Selfa ElMax 1099

Selfa ElMax 1099

Foto: Fredrik Ianssen Lundh / Selfa

Den elektriske fiskebåten er delfinansiert av Innovasjon Norge - Troms. Det fordi den skal inngå i et forskningsprosjekt med MAROFF og SINTEF Nord.

Det er miljøbedriften Selfa Arctic AS i Harstad som bygger båten. Selskapets klimastrategi går ut på å ikke slippe ut CO2 fra egen virksomhet, og i tillegg utvikle klimavennlige produkter.

Den nye fiskebåten skal være 100 prosent utslippsfri, og vil trolig redusere driftskostnadene i forhold til en vanlig fiskebåt med 60-70 prosent.

Det at dette for øyeblikket bare er et forskningsprosjekt gjør ikke noe med Gabrielsens tanker om framtiden.

– Jeg både håper og tror at det vil bli flere slike båter.

Oppkalt etter datteren

Og båtens navn, Karoline, er heller ingen tilfeldighet.

Det er nemlig navnet til Bent Gabrielsens datter, og hun har også et tett forhold til fiske.

– Båten er oppkalt etter min eldste datter. Hun håper å kunne få en lærlingeplass på en av de større kystfiskebåtene snart. Det er litt gøy, avslutter han.