NRK Meny
Normal

Verden begeistres av nordlyset

Verdens største medier skriver om de ekstra kraftige nordlysutbruddene i nord.

Nordlyset skaper avisoverskrifter

NORDLYSMANIA: Flere hundre medier omtaler det sterke nordlyset, som også kan sees i Sør-Norge.

Foto: Skjermdump

De kraftige solstormene har gitt ekstra sterkt nordlys.

Ikke siden 2003 har nordlyset vært så kraftig, og det er ventet å fortsette .

Dette har flere av verdens største medier fått med seg. Blant annet Der Spiegel , National Geographic , The Daily Telegraph og det verdensomspennende nyhetsbyrået Reuters .

Nordlyset preger også forsiden av USAs 5. største avis, Washington Post.

– Dette er fargene av nordlyset over byen Tromsø i Nord-Norge, skriver Washington Post .

A spectacular view of the aurora borealis near the city of Tromsoe in northern Norway.

Anthony De Rosa (USA) på Twitter

Yahoo Australia beskriver nordlyset som et fantastisk skue, men:

– Geomagnetiske stormer kan føre til overspenning i kraftledninger, og støy for kringkasting av radio, TV og telefonsignaler.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Nordlyset er «verdenssnakkis»

Washington Post

Nordlyset over Tromsø på forsiden i Washington Post 26. januar.

Foto: NRK/Anders Tvegård

Det kraftige nordlyset sees også over Island, deler av Grønland, nordlige Alaska og Canada.

Nordlysbilder fra Nord-Norge figurer ofte i oppslagene, som er i aviser og på nettsteder i samtlige verdensdeler.

Samtidig er nordlyset en snakkis i sosiale medier. Hvor nordlysartikler, bilder og videoer blir delt .

Check out the INSANE photos of the aurora borealis a couple of days ago in Norway.

Reed Timmer (USA) på Twitter

– Millionverdi

Daily Telegraph

The Daily Telegraph, som er Englands mest leste avis i storformat, har en dobbelside med nordlyset over Lakselv i Finnmark.

Trond Blindheim

Trond Blindheim, rektor ved Markedshøyskolen.

Foto: www.mh.no

Nordlyset er viktig for flere av reiselivsaktørene i Nord-Norge. Bare i Tromsø-området omsettes det årlig nordlysturisme for 100 millioner kroner, ifølge NHO.

Rektor ved Markedshøyskolen , Trond Blindheim, mener reiselivet bør juble.

– Objektiv informasjon er bedre enn selvskryt. Bildene er spektakulære og taler for seg selv. Nordlyset og hurtigruta er noe av det flotteste vi kan vise frem av norsk reiseliv. Nå får vi gjort det gratis, og det er millioner som ser på, sier han til NRK.

– Hvor mye er dette verdt?

– Skulle Innovasjon Norge kjørt en lignende kampanje, måtte de bladd opp millioner, avslutter han.