Mellom 20 og 30 større skip driver hvert år uten egen maskin langs norskekysten.
– Faren er at de driver inn mot kysten og grunnstøter, sier operativ leder Ståle Sveinungsen ved kystverkets trafikksentral i Vardø.
60 meter fra land
For å forhindre forlis overvåker Trafikksentralen i Vardø skipstrafikken langs hele kysten av Nord-Norge.
For en uke siden var
. Situasjonen var dramatisk, fortalte skipperen på slepebåten som tilfeldigvis var i området.– Første gangen var det i underkant av 100 meter.
Maskinproblemer og vedlikehold
. Mens både «Yamaska» og «Full City» fikk problem i uvær nær land, er det svært vanlig at større skip driver uten styrefart utafor 12-mila.
I januar fikk lasteskipet «Wilson Mo» motorhavari utenfor Vågsøy i Sogn og Fjordane, og var under en kilometer fra fjæresteinene i bremanger. Den gangen tok det
.Årsaken er maskinproblemer, men også maskinvedlikehold som for eksempel skifte av drivstoffrør, opplyser Sveinungsen:
– I fjor var vi involvert i rundt 140 hendelser av diverse slag, men det er ikke alle som har en så alvorlig karakter.
Opptil et døgn uten maskin
Det er såkalte RISK-fartøy Trafikksentralen holder et særlig øye med – skip på over 5000 tonn. Hvert år registrerer trafikksentralen mellom 20 og 30 skip som driver uten hovedmaskinen i gang – enkelte ganger i opptil ett døgn.
– I et par tilfeller det siste året har situasjonen utviklet seg så alvorlig at fartøyet har måttet komme inn til land for reparasjon, sier Sveinungsen.