Hopp til innhold

Vanlig at skip driver langs kysten

– Kan føre til havari, frykter Kystverkets trafikksentral i Vardø.

Wilson Mo var under kilometer frå fjæresteinane i Bremanger.

Lasteskipet «Wilson Mo» drev rundt i et døgn før Kystvakten fikk kontroll på skipet.

Foto: Redningsselskapet

Mellom 20 og 30 større skip driver hvert år uten egen maskin langs norskekysten.

– Faren er at de driver inn mot kysten og grunnstøter, sier operativ leder Ståle Sveinungsen ved kystverkets trafikksentral i Vardø.

60 meter fra land

For å forhindre forlis overvåker Trafikksentralen i Vardø skipstrafikken langs hele kysten av Nord-Norge.

For en uke siden var lastebåten «Yamaska» på 28.000 tonn bare 60 meter unna land i Nordland . Situasjonen var dramatisk, fortalte skipperen på slepebåten som tilfeldigvis var i området.

– Første gangen var det i underkant av 100 meter.

Maskinproblemer og vedlikehold

«Yamaska»

Her er lastebåten «Yamaska» bare noen meter fra katastrofen. En slepebåt som tilfeldigvis kom forbi, klarte i siste liten å forhindre katastrofen.

Foto: Lena Kristin Vollen

På Sørlandet skapte «Full City» en oljekatastrofe i sommer . Mens både «Yamaska» og «Full City» fikk problem i uvær nær land, er det svært vanlig at større skip driver uten styrefart utafor 12-mila.

I januar fikk lasteskipet «Wilson Mo» motorhavari utenfor Vågsøy i Sogn og Fjordane, og var under en kilometer fra fjæresteinene i bremanger. Den gangen tok det over et døgn før Kystvakten fikk kontroll på skipet .

Årsaken er maskinproblemer, men også maskinvedlikehold som for eksempel skifte av drivstoffrør, opplyser Sveinungsen:

– I fjor var vi involvert i rundt 140 hendelser av diverse slag, men det er ikke alle som har en så alvorlig karakter.

Opptil et døgn uten maskin

Kystverket

Kystverkets trafikksentral i Vardø overvåker skipstrafikken mellom Rørvik i sør til Russland i nord-øst.

Foto: Fredrik Norum / NRK

Det er såkalte RISK-fartøy Trafikksentralen holder et særlig øye med – skip på over 5000 tonn. Hvert år registrerer trafikksentralen mellom 20 og 30 skip som driver uten hovedmaskinen i gang – enkelte ganger i opptil ett døgn.

– I et par tilfeller det siste året har situasjonen utviklet seg så alvorlig at fartøyet har måttet komme inn til land for reparasjon, sier Sveinungsen.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark