NRK Meny
Normal

– Folk ofrer ikke bilene sine på et verkstedbesøk hit

Den van(n)vittige dårlige veien til bygda Grunnfjord er dårlig butikk for Bjørnars Auto, og de faste kundene skremmes bort. Også ordføreren fortviler, og fylkeskommunen er blakk.

Vei

Slik så veien mellom Grunnfjord og kommunesenteret Hansnes ut søndag ettermiddag.

Foto: Privat

Birger Bull er kundemottaker på farens bilverksted i bygda Grunnfjord på Ringvassøya i Karlsøy kommune.

På denne tida av året er det som vanlig stille på telefonen.

– På kundelista har vi folk fra hele kommunen og fra nabokommunen Tromsø. Når veiene går i oppløsning ofrer de ikke bilene sine på et verkstedbesøk hit, sier Birger Bull til NRK.

Likevel, det går mye på bytte av stabilisatorstag, bærekuler, endeledd og støtdempere. For det er mange dårlige grusveier i Karlsøy, medgir Birger Bull.

– De kommende tre ukene kan vi derfor bruke på annet forefallende arbeid her på tremannsbedriften, sier han.

  • Tips oss om dårlige veier: E-post: 03030@nrk.no eller tlf: 03030
Birger Bull og Bjørnar Bull

Birger og Bjørnar Bull fortviler over den dårlige veien til bygda.

Foto: Privat

Bekymret ordfører

Ordfører Hanny Ditlefsen i Karlsøy deler Bulls bekymring og beskrivelse.

Hun er i tillegg bekymret for skoleelever, postbud, pendlere og andre som må kjøre på de elendige grusveiene hver dag.

Bare i hennes kommune er det fortsatt 100 kilometer med grusveier.

– Også mange asfalterte veier bærer preg av manglende vedlikehold og er derfor både hullete og humpete, sier hun.

(Saken fortsetter under videoen)

Veien til Rødsand på Senja.

Veien til Rødsand på Sør-Senja er også i meget dårlig stand.

– Den årlige unntakstilstanden

Sør-Senja er et annet «u-land» hva veistandard gjelder.

Ordfører Odd-Arne Andreassen i Tranøy kaller tida vi nå er inne i for den årlige unntakstilstanden.

Grusveiene er gjerne de eldste og dermed de dårligst fundamenterte veiene.

– Det blir rene gjørmehav når snøsmeltinga og teleløsninga inntrer, sier han.

Verken samferdselssjef Bjørn Kavli eller fylkesråd Ivar B. Prestbakmo har så mange ord til trøst.

Enormt etterslep

Riktig nok skal det legges om lag 50 kilometer ny asfalt i løpet av sommeren og det skal brukes 480 millioner totalt på veivedlikehold i Troms i år.

Men når etterslepet er på mellom fem og åtte milliarder kroner, sier det seg selv at dette tar tid, sier de to.

Prestbakmo, som er fersk fylkesråd for samferdsel, har likevel et håp.

– Min ambisjon er at vedlikeholdet skal økes for hvert år. Vi bruker 80 millioner mere i år enn i fjor på dette området, sier han.

– Nye biler tåler ikke dette

– Nye biler er ikke laget for denne type veier. Vi skiftet støtdempere på en bil i bygda i fjor. De kostet 16.000,- kroner. Etter 20.000 kjørte kilometer er de defekt og må byttes på nytt, sier Birger Bull hos Bjørnars Auto i Karlsøy. .

Og han fortsetter:

– En annen bil fikk montert nye hovedlykter. Etter noen få kilometer på grusveien knustes de av rystelser og steinsprang. At det gir oss noen nye oppdrag på verkstedet er en fattig trøst, sier Birger Bull til slutt.