Det nye kollektivtilbudet er et av de store satsingsområdene i forbindelse med Harstadpakken. Kommunerepresentant og leder av Harstad Høyre, Einar Mustaparta, er lite fornøyd med at det nå blir utsatt.
– Tilbudet har blitt planlagt i årevis, og er grundig og godt utredet. Det burde blitt igangsatt nå 2. oktober, sier han til NRK.
I tillegg til miljømessige konsekvenser, mener Mustaparta at kollektivandelen og bussene vil tape stort på utsettelsen av dette tilbudet.
Eivind Stene, gruppeleder for Fremskrittspartiet i kommunestyret i Harstad forstår at flere er skuffet.
– Det er et løftebrudd. Mange så frem til tilbudet, og nå får de det ikke. Det er meget skammelig, sier Stene.
Tilbakeviser kritikken
Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo tilbakeviser kritikken. Han viser til at tilbudet vil bli utvidet fra 2. oktober, og deretter gradvis.
– Det er ikke slik at vi ikke skal gjennomføre tiltak på kollektivtilbudet. Vi er i startfasene nå, så vil det komme mer i januar, sier han.
Han forteller at det frem mot 2. oktober vil komme nye sanntidsskjermer på Sama og Kanebogen når disse terminalene er ferdige, samt et endret linjesystem. Han mener det vil bli satt i gang fysiske og ruteproduksjonstiltak fra 2. oktober, og at flere tiltak kommer gradvis.
Ikke godt nok
Mustaparta mener ikke det holder med en gradvis forbedring av kollektivtilbudet.
– Man er nødt til å få inn et fullt tilbud som gir økt hyppighet på avganger. Det er det som gjør at folk tar buss, og da nytter det ikke med en gradvis innføring, sier han.
Også innbyggerne i Harstad er misfornøyde med utsettelsen av kollektivsatsingen:
– Harstadpakken er blitt en ren bilpakke.
– Jeg synes det er skammelig. Meget skammelig. De lovte det jo.
– Harstad befolkning er ført systematisk bak lyset.