I en gammel buss hentes publikum fra Harstad sentrum. Når de går ombord her, må de gi slipp på sin egen identitet, og samtidig må de også legge fra seg alt de før har tenkt om hva teater er.
Bussen tar dem med til et lite sted et stykke utenfor Harstad sentrum. I et gammelt hus som lukter av jordkjeller, innestengte rom og tett sigarettrøyk, bor russeren Ivan.
Han er barnebarn av en russisk krigsfange som rømte fra tyskerne under arbeidet med Adolfkanonen: - Jeg er her for å hevne min bestefar. Først når jeg har blitt en perfekt russer, kan jeg reise til mitt hjemland, sier Ivan.
På andre steder
Teater Mandelbrot er et kunstnerkollektiv som ble startet av Thomas Østgaard og Geir Backe Altern. Mens Backe Altern er student ved Kunstakademiet i Tromsø, holder Østgaard til i København. De 12 andre kunstnerne i teaterprosjektet holder til blant annet i Tromsø, Oslo og Kvæfjord.
Forestillinga "På andre steder", som er et av to ungkunstprosjekter under FINN, er deres andre produksjon: - Vi ønsker å utfordre teatrets narrative form, og vil ha en annen form for dialog med publikum med publikum enn det man vanligvis har, forteller Thomas Østgaard.
Russisk sekt
I det russiske kollektivet er det ikke lett å skille virkelighet fra fiksjon, for her snakker både Østgaard og de andre om Ivan som om han var en virkelig person: - Vi kom i kontakt med Ivan for ei stund siden, sier Østgaard, og forteller at det sammen med Ivan er en slags russisk sekt som har forskanset seg i det detaljrike huset.
Det skjer mystiske og uforklarlige ting i dette huset. På loftet holder den vitenskapelige avdelinga til. Der får de inn radiobølgene som forteller russiske historier. Disse historiene får også mediumet Elena i jordkjelleren der bestefaren til Ivan er begravet. Og i hovedetasjen skal historiene formidles til Ivan slik at han gjennom andres smerte kan bli en perfekt russer. Det er ikke lite dramatisk.
Alt dette skal publikum få ta del i. Om man kan kalle dem publikum. Ivan selv sier at det kan hende de blir tatt til fange.
- Dette er ikke noe for barn, og ikke for sarte sjeler, fastslår ungkunstner Thomas Østgaard i Teater Mandelbrot.