Politiet sliter med å fartsmåle enkelte bilmodeller

Laserbaserte sikkerhetssystemer i bilene forstyrrer politiets egen lasermåler.

Lasermåling

LASER MOT LASER: Sikkerhetssystemer i nyere Volvo-modeller skaper problemer for politiet når de bruker lasermålere i fartskontroller. Illustrasjonsfoto.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Volvo-modeller produsert siden 2008 volder politiet hodebry når de utfører fartskontroller.

Det såkalte «city safety»-systemet i bilene, et laserbasert system som avdekker hindringer i veien og varsler bilføreren eller selv sørger for nedbremsing dersom føreren ikke reagerer, kan nemlig forstyrre lasermålingene.

Både Utrykningspolitiet (UP) og Politiets data- og materialltjeneste (PDMT) bekrefter problemet.

– Vi har hatt noen tilfeller hvor mannskap hos oss har fortalt at de har slitt med å ta måling på enkelte Volvo-modeller, sier UP-sjef i Troms og Finnmark Geir Marthinsen til Nordlys.

Problemet er rapportert til UP sentralt, som henviser til PDMT for informasjon om saken. De bekrefter at sikkerhetssystemet i bilene skaper bry under fartskontroller.

– Det stemmer at laserbaserte sikkerhetssystemer i enkelte tilfeller kan fortyrre politiets lasermålinger. Det som eventuelt skjer, er at målingen ikke blir registrert. Laseren vil da gi en feilmelding, og målingen må gjøres på nytt, sier kommunikasjonsrådgiver Frank Tindvik i PDMT til avisen.

– Ikke noe stort problem

Tindvik viser til at det ved problemer med fartsmåling på første forsøk, vanligvis vil være mulig å måle farten på andre forsøk. Dessuten viser han til at det foreløpig er de færreste biler som har et slikt laserbasert sikkerhetssystem.

– Det er ikke noe stort problem for oss. Vi har mange måter å måle fart på, også uten laser. Dersom noen faller for fristelsen til å kjøre for fort i den tro at de er «trygge», så stemmer altså ikke det, sier Geir Marthinsen i UP til avisen.

Kjenner ikke til problemet

Hos importøren av Volvo, Volvo Personbil, er problemstilligen ukjent.

– Det ville vært synd dersom våre systemer forstyrrer politiets fartsmålinger, sier PR- og informasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen til avisen.

Han legger til at han vil undersøke saken.

Heller ikke i bilforretningen Bil i Nord kjenner de til laserproblemene, men Volvo-salgssjef Tor Gunnar Pettersen sier til Nordlys at selv om dette systemet er unikt for Volvo, kommer det stadig nye varianter av tilsvarende systemer hos andre bilmerker.