Hopp til innhold

Ulikt tilbud til lærere

Hvor du bor bestemmer om du får veiledning som nyutdannet lærer.

I full jobb som læer

30 prosent av lærerne slutter i jobben etter tre år, ifølge en EU-undersøkelse. Overgangen fra studiene til praksis i skolen blir for tøff.

Foto: Cornelia Bjørke / NRK

Alle nyutdannede lærere har krav på veiledning når de starter på jobb til høsten.

Men i dag har under halvparten av alle landets kommuner innført systematisk veiledningsordning. I Sør-Troms har de ikke utdannet en eneste veileder.

Willy Aas er skolefaglig leder i Harstad kommune. Han sier det er flere grunner til at ingen har tatt denne utdannelsen til tross for at de har lyst ut tilbudet siden 2002. Få nyansatte lærere, dårlig økonomi, mange allerede pålagte arbeidsoppgaver på skolene osv.

– Det er ingen tvil om at dette er en fornuftig investering på lang sikt. Derfor tar vi saken opp igjen på et interkommunalt samarbeidsmøte her i Sør-Troms i dag, sier Aas.

Det består av Kvæfjord, Ibestad, Skånland, Gratangen og Bjarkøy, samt Harstad.

Forgubbing

En undersøkelse fra EU viser at så mange som 30 prosent av lærerne slutter i jobben etter tre år. Overgangen fra studiene til praksis i skolen blir for tøff. Dette blir populært kalt "praksissjokket".

Tilbudene til unge nyutdannede lærere er svært ulikt her i landet. Noen har ordnet med faddere, andre tar imot sånn litt på sparket. Det liker Utdanningsforbundet dårlig, sier Thomas Nordnård i Utdanningsforbundet i Troms.

– Kommunene må nå være seg sitt ansvar bevisst og legge til rette for at de nyutdannede får profesjonell veiledning. Forskning viser at det er svært viktig og riktig for å beholde folk i yrket, sier Nordgård.

Venter pensjonistboom

Om noen år vil det være svært mange lærere som må pensjonere seg og behovet for flere lærere i den norske skolen er stort. Mange små kommuner sliter med rekrutteringen.

Det var da også noe av bakgrunnen for at Utdanningsdirektoratet satte i gang prosjekter som skulle gi veiledning og utdanne lærere og førskolelærere til mentorer.

Stortingsmelding nr. 11 (2008-2009) setter som mål at alle nyutdannede lærere i grunnskole og videregående opplæring tilbys veiledning fra høsten 2010, og alle nyutdannede i barnehager fra høsten 2011.

«Ny i Nord» har eksistert siden 2002 og er ett av prosjektene. Dette er et samarbeid mellom Universitetet i Tromsø, Høgskolene og Utdanningsdirektoratet.


Skal ivareta

Prosjektet retter seg mot nyutdannede som er første eller andre år i jobb i barnehage, grunnskole eller videregående utdanning. I beskrivelsen av prosjektet står det;

"Overordna mål for prosjektet er å bidra til å legge grunnlag for en yrkespraksis som tar vare på det beste i førskole- og lærerutdanninga og som bidrar til å støtte og utvikle teoretiske og praktiske refleksjoner over arbeidet i barnehagen/skolen."

Prosjektleder Liv Carstens Knudsen sier de har fått veldig gode tilbakemeldinger fra de som har fått profesjonell veiledning. De føler seg tryggere i jobbsituasjoner og blir gjerne i yrket, sier hun.

– Men det er klart, det koster å utdanne lærere til mentorer. De skal ha fri 3-2 dager, tre ganger i løpet av året, samt fri en dag hver 14 dag. På lang sikt vil dette likevel være en svært lønnsom investering, sier Knudsen.

Hun mener at kommuner bør kunne samarbeide om å utdanne mentorer som kan ta seg av veiledning av de nyutdannede.

Hindrer lærerflukt?

Eva Bjerkholdt ved Høgskolen i Telemark, mener det er vesentlig for lærerflukten av alle nyutdannede lærer får veiledning.

Hun har ledet et statsoppnevnt utvalg som har sette på mentorordningen.

– Det er et stort behov for kompetanse ute i skolene. Og en god profesjonell mentorordning vil til slutt gi elevene bedre lærere og førskolelærere, sier hun.