Tromsø er tunnelbyen nummer én i nord. Hver dag kjører 40.000 kjøretøy gjennom tunnelsystemet. Men det kan være en stor brannfelle.
– Det er skremmende i forhold til risikoen for at menneskeliv skal gå tapt, men også for mannskapene, sier brannsjef Øystein Solstad.
Hver dag kjører 6–7 semitrailere med flybensin gjennom tunnelene i Tromsø. Det gjør brannsjefen urolig.
– Det er klart det er et sårbart tilfelle hvis det blir kø og trafikken står i tunnelen. Skulle det skje noe der, er det mye folk og mye brennbart materiale. Det er klart at da kan det eskalere til å bli en stor sak.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
(Artikkelen fortsetter under)
– Behov for totalrenovering
Tunnelene i Nord-Norges største by er over seks kilometer lange, og den eldste av dem er over 25 år gammel. Dårlig vedlikehold og sviktende styrings- og overvåkingssystem inne i tunnelene bekymrer også Statens vegvesen.
– Det er behov for en totalrenovering av alt det tekniske utstyret i tunnelen. Mye av det utstyret som er der, er elektroteknisk utstyr som vifter, lys og kabler. Styringen av dette gjøres av gamle PC-er, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.
Statens vegvesen og fylkespolitikerne er enige om at det haster med å oppruste tunnelene i Troms for å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav.
– Vi er jo nå i gang med en stor prosjekteringsjobb for å finne ut hva som må gjøres, hvordan det må gjøres og eventuelt hva det koster. Men det er nok helt klart et spørsmål om finansiering, sier Thorsteinsen.