NRK Meny
Normal

Tunnelene i Tromsø kan være potensielle brannfeller

Overvåking og styring av veitunnelene på Tromsøya kan bryte sammen på grunn av gammelt og utdatert utstyr, frykter Statens vegvesen.

Den eldste er 25 år gammel.

Tunnelene i Tromsø kan være farlige.

Tromsø er tunnelbyen nummer én i nord. Hver dag kjører 40.000 kjøretøy gjennom tunnelsystemet. Men det kan være en stor brannfelle.

– Det er skremmende i forhold til risikoen for at menneskeliv skal gå tapt, men også for mannskapene, sier brannsjef Øystein Solstad.

Hver dag kjører 6–7 semitrailere med flybensin gjennom tunnelene i Tromsø. Det gjør brannsjefen urolig.

– Det er klart det er et sårbart tilfelle hvis det blir kø og trafikken står i tunnelen. Skulle det skje noe der, er det mye folk og mye brennbart materiale. Det er klart at da kan det eskalere til å bli en stor sak.

(Artikkelen fortsetter under)

Rigmor Thorsteinsen

Avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Foto: Øystein Antonsen / NRK

– Behov for totalrenovering

Tunnelene i Nord-Norges største by er over seks kilometer lange, og den eldste av dem er over 25 år gammel. Dårlig vedlikehold og sviktende styrings- og overvåkingssystem inne i tunnelene bekymrer også Statens vegvesen.

– Det er behov for en totalrenovering av alt det tekniske utstyret i tunnelen. Mye av det utstyret som er der, er elektroteknisk utstyr som vifter, lys og kabler. Styringen av dette gjøres av gamle PC-er, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen.

Statens vegvesen og fylkespolitikerne er enige om at det haster med å oppruste tunnelene i Troms for å tilfredsstille EUs sikkerhetskrav.

– Vi er jo nå i gang med en stor prosjekteringsjobb for å finne ut hva som må gjøres, hvordan det må gjøres og eventuelt hva det koster. Men det er nok helt klart et spørsmål om finansiering, sier Thorsteinsen.