Hopp til innhold

– Å tro på sjakk-effekten blir litt som å pisse i buksa for å holde varmen

Sjakk-OL varmer med det samme, men det avtar ganske fort. Professor i økonomi tror ikke synergieffektene blir de helt store av sjakkfesten i august.

Sjakk-OL

Ledelsen for sjakk-OL er sterk i troen på at arrangementet skal gi store ringvirkninger for idretten og for Tromsø-regionen. I 2010 spilte verdensmester Magnus Carlsen sjakk mot stortingsrepresentant Kåre Simensen (Ap) og Jøran Aulin-Jansson da Stortinget skulle behandle søknaden om økonomisk støtte til sjakk-OL.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

Harry Arne Solberg

Økonomiprofessor Harry Arne Solberg tror ikke på det store effektene av sjakk-OL.

– De store arrangementene som de olympiske leker, VM i fotball, og den typen internasjonale mesterskap har en viss synergieffekt. Men den er midlertidig, litt satt på spissen er det som å «pisse i buksa» – det varmer med det samme, men avtar ganske fort, sier professor i økonomi, Harry Arne Solberg ved NTNU.

Han er blant dem som tviler litt på om Tromsø får de virkelig store effektene av et sjakk-OL i august. Forskningen han har gjennomført viser at de som håper på store ringvirkninger kan bli skuffet.

– Det er lang, lang vei å gå for at dette skal bli effektive turistpromoterings-verktøy, sier Solberg.

Han er litt usikker på i hvilken grad det er mulig å få større synergieffekter av et éngangsmesterskap.

– Hvis det er slik at aktiviteten promoterer en naturlig næringsvirksomhet på stedet, kan det skje. Det kan være et skianlegg som arrangerer et mesterskap på ski. Når det gjelder sjakk, så finnes det ikke noe som man kan kalle for naturlige sjakkdestinasjoner fordi det kan spilles hvor som helst, sier Solberg.

(Artikkelen fortsetter under)

MSM - Hel- og halvmaraton

Mignight Sun Marathon har vokst stort på 25 år.

Foto: Thomas Sørensen

– Ett arrangement ville ikke gitt store effekter

Midnight Sun Marathon (MSM) i Tromsø er et godt eksempel på hvordan et arrangement gradvis kan tiltrekke seg flere deltakere og øke interessen over år.

I 2014 fylte maratonen 25 år, og andelen utenlandske deltakere har økt.

– Den forrige deltakerrekorden ble satt i 1994, men da var en stor andel av løperne fra distriktet. I år satte vi ny rekord med 5.260 deltakere fra 16 nasjoner, sier Nils I. Hætta, daglig leder i Midnight Sun Marathon.

– Om vi bare hadde arrangert løpet én gang, hadde vi ikke fått noen særlig synergieffekt av det. Nå er ringvirkningene store, og vi får ofte henvendelser fra utlandet, sier Hætta.

Med antallet deltakere som MSM nå har, står deltakerne for 7.500 overnattingsdøgn i Tromsø.

– Selvsagt litt spesielt

Hætta mener i likhet med økonomiprofessoren at effektene er større når arrangement avholdes flere ganger.

– Et arrangement blir jo glemt ganske fort. Derimot vil et gjentakende arrangement som avholdes årlig i det lange løp ha større effekt enn et engangsarrangement, sier Hætta.

Han innrømmer likevel at et sjakk-OL kan bli annerledes.

– Et OL er jo selvsagt litt spesielt. Folk vil jo få en påminnelse om arrangementet hvert fjerde år når det arrangeres, og det kommer jo også i historiebøkene, sier han.

(Artikkelen fortsetter under)

MSM

Daglig leder Nils I. Hætta i Midnight Sun Marathon.

Foto: Petter Strøm

Sikker på fortjenesten

Arrangørene er likevel trygge på at regionen tjener penger på arrangementet, og at det vil gjøre Tromsø bedre rustet til å huse større arrangement i fremtiden.

– Her har man én arena man skal bygge, og man har i stor grad én stor kostnadspost i budsjettet, nemlig hotell og overnatting. Det er ganske enkelt å se at de pengene som kommer er fra utenfor regionen, sier direktør Børge Robertsen i sjakk-OL.

Børge Robertsen

Børge Robertsen i sjakk-OL mener regionen uansett vil tjene penger på arrangementet.

Foto: Petter Strøm / NRK

– Dermed kan man være ganske sikre på at man sitter igjen med mer penger i regionen enn alternativet hadde vært om man ikke arrangerte dette, sier han.

Han mener arrangementet vil profilere Tromsø, men sender ansvaret der ifra videre til reiselivsnæringen i byen.

– Det er opp til dem må kapitalisere denne markedsføringa, sier Robertsen.

– Helt klart gunstig

I reiselivsnæringa i Tromsø tar de utfordringen på strak arm.

– Vi får se hva vi klarer å finne på. Vi er i tenkeboksen, så skal vi nok finne på noe morsomt, sier fungerende hotelldirektør Hilde Grønbech Hope på Clarion Hotel The Edge.

Hun ser først fram til en måned som kan gi god inntjening for det nyoppstartede hotellet.

– Det blir helt klart en bedre august i år enn det ville vært et annet år. Dette er helt klart gunstig for hotellbransjen, sier hun.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark