Hopp til innhold

Tror Hurtigruten spekulerer i å droppe små havner

Flere havnesjefer i Øst-Finnmark og leder i Øst-Finnmark Regionråd Frank Ingelæ, tror Hurtigruten kansellerer anløp til små havner stadig oftere for å tjene mer penger.

Sørgående hurtigrute MS Polarlys med kurs for Sortland, Andøya i bakgrunnen.

Hurtigruten

Foto: Trond Gansmoe Johnsen

Frank Ingilæ i fylkestingssalen

Frank Ingelæ

Foto: Nils Henrik Måsø

– Det virker på meg som om det er veldig lett å kansellere anløp nå. Og at det er økonomiske grunner som veier tyngst sier Frank Ingelæ.

Påstanden fra Regionrådslederen kommer fordi flere havnesjefer i Øst-Finnmark rapporterer om hyppigere kanselleringer fra Hurtigruten - særlig ved de små havnene.

Klar tendens

Tendensen viser seg i tall fra de siste fem årene i Vardø og Mehamn, og havnesjef i Mehamn, Daniel Arnrup-Øien tror økonomi kan være årsaken.

– Fordi det er en hvis besparelse på å hoppe over en del anløp. Blant annet drivstoff kai-leie og drivstoffavgifter. Men vi vet også at det er flere havner i Øst-Finnmark som har opplevd en økning i kanselleringer

Enkelte episoder har fått havnesjef Øien i Mehamn til å lure på om været blir brukt som en unnskyldning.

– Det har forekommet tilfeller der været har vært rolig på anløpsstedet i Mehamn, og ruten kanselleres likevel, med henvisning til værforholdene.

Avviser økonomiske grunner

Kommunikasjonssjef i Hurtigruten Anne Marit Bjørnflaten avviser at det er noe annet enn sikkerhet som bestemmer om de stopper eller ikke.

– Det er overhodet ikke økonomiske forhold som avgjør om vi går til kai eller ikke. Det er kapteinen sitt suverene ansvar om han mener sikkerhetsforholdene er gode nok, til at man kan gå til kai.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark