Hopp til innhold

«Porten til Ishavet» jubilerer

Et av Tromsøs mest kjente landemerker, Tromsøbrua, fyller et halvt århundre 3. juli.

– Det er vel ingen annen enkel gjenstand eller bygning som har betydd så mye for byen enn Tromsøbrua. Å få bundet sammen Tromsøya med fastlandet ga en utvikling vi aldri ville fått ellers, slår varaordfører Gunhild Johansen (SV) fast.

Tromsøbrua ble offisielt åpnet 3. juli 1960 av statsminister Einar Gerhardsen.

– Det var kjempestort, og det har kanskje ikke skjedd Tromsø noe større enn at vi fikk brua. Vi journalister pleide på den tida å arrangere presseshow, og bruåpningen var et uunngåelig tema. Jeg fikk jobben med å være Gerhardsen. Med hatt og frakk var han ikke så vanskelig å parodiere, flirer journalist og forfatter Arthur Arntzen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Tungvindt før brua

Under bygging

Tromsøbrua august 1959 - 11 måneder før den offisielle åpningen.

Foto: Børretzen, Sverre A. / SCANPIX

Før brua var folk avhengig av ferga. Arntzen, som bodde i Tromsdalen, var en av dem.

– Det var alltid et kappløp om å nå ferga, og mang en gang kom man for sent. Da var det lite annet å gjøre enn å vente. Samtidig ga det mange historier. Som den om en kar som var for sent ute og kom syklende i full fart med to melkespann. Ferga hadde trukket kjettingen for og var klar til å gå. Syklisten greide ikke å stoppe i tide, men kom seg likevel om bord. Det gjorde ikke melka, flirer Arntzen før han legger til:

– Og i noen versjoner av historien, kom heller ikke sykkelen med.

Det har kanskje ikke skjedd Tromsø noe større enn at vi fikk brua.

Arthur Arntzen, humorist og bygutt
Kostet liv og millioner

Ideen om Tromsøbrua startet da byborger Erling Kjeldsen vandret langs kaia og så ferga med mange passasjerer om bord. Han mente fergebruken var dårlig samfunnsøkonomi, og dermed ble spiren til «Tromsø med Omegns bruforening» sådd.

Sju år etter stiftelsen stod brua ferdig. Da hadde den kostet 14,5 millioner kroner.

Pluss livene til to bygningsarbeidere.

Viktig for byens identitet

Arthur Arntzen i forbindelse med 70-årsdagen

– Min påstand er at Tromsøbrua er ei vakker bru, spesielt når den er lysbelagt i mørketida, mener bygutt Arthur Arntzen.

Foto: Tor Even Mathisen / NRK

Tromsøbrua har en seilingshøyde på 38 meter og var Nord-Europas største bro i armert betong da den ble bygget.

– Jeg mener brua er viktig for byens identitet, sier leder for reiselivsselskapet Visit Tromsø, Anne Berit Figenschau.

Årlig har hotellene i Tromsø rundt 450.000 overnattinger. Ikke få av dem tar turen til fots over brua på vei til Ishavskatedralen.

– Mange liker å stoppe opp på brua for å nyte utsikten. Tenk hvor mange fotoalbum Tromsøbrua er havnet i fordi folk skal fotografere Ishavskatedralen, påpeker hun.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Feires med festivitas

Clinton på byvandring

Den tidligere amerikanske presidenten Bill Clinton benyttet anledningen til å ta en gåtur over Tromsøbrua da han besøkte Ishavsbyen i mai 2007. Med seg hadde han et kobbel av Secret Service-agenter.

Foto: Bjørnbakk, Jan-Morten / SCANPIX

Den 1016 meter lange brua ble tegnet av arkitekt Erling Viksjø (1910-1971). I 1963 ble han hedret med Sundts premie for Tromsøbrua.

I 2005 fikk brua et 1,8 meter høyt gitter for å hindre selvmord, noe som har hatt preventiv virkning. I forbindelse med Nasjonal verneplan for veier, bruer og vegrelaterte kulturminner ble brua i 2008 fredet med hjemmel i kulturminneloven.

Når 50-åringen skal feires lørdag, skjer det med stor festivitas.

– Det blir tale, blomsternedleggelse og flott musikk. Forhåpenligvis også med de temperaturene vi har nå. Jeg gikk over brua sist i dag, og det var kjempefint, sier varaordfører Gunhild Johansen.

– Oppleves det rart å feire bursdagen til en bru?

– Nei, overhodet ikke.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.


Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.