Hopp til innhold

Tromsø mulig base for gassutbygging

På Yamalhalvøya i Sibir planlegges det en stor terminal for nedfrysing av naturgass. Tromsø konkurrerer om leveringen.

Gassutbygging Tromsø

Tromsø konkurrerer om å montere utstyr til gassutbygging i Sibir. I første omgang er det snakk om aktivitet i fem år på området ved den nye Tromsø havn på Tønsnes.

Foto: Lars Egil Mogård

Tromsø konkurrerer med ei utenlandsk havn om å montere sammen utstyr som skal fraktes til Sibir, sier havnedirektør Halvar Pettersen.

– Da skal vi være utbyggingsbase for det prosjektet der. Det betyr at moduler kommer inn til Tromsø, og vil bli stående over en viss tid før de skipes ut til installasjonsbasen, sier Pettersen.

I første omgang er det snakk om aktivitet i fem år på området ved den nye Tromsø havn på Tønsnes, omtrent en mil utenfor Tromsø sentrum. Ut ifra opplysninger fra kunden estimerer havnedirektøren at det kan gi 200 arbeidsplasser gjennom prosjektperioden.

– Hvis vi klarer å ro dette prosjektet i land, så beviser vi at vi er i stand til å være utbyggingsbase for store felt i fremtida, sier Pettersen.

– Hvorfor er Tromsø interessant for en utbygging som ligger i Sibir?

– Det handler om å ha et tilbud så nær installasjonsbasen som mulig, for seilingstiden og installasjonsvinduet i et område som er isbelagt store deler av året blir viktig, svarer havnesjefen.

Konkurrerer med utlandet

På fredag skal anbudet leveres inn. Men Tromsø Havn trenger en kommunal lånegaranti på 500–600 millioner kroner for å bygge ei ny kai og utvide arealene på Tønsnes. Det avgjøres i kommunestyret på fredag.

Halvar Pettersen understreker at det er ingen konkurranse mellom Kirkenes og Hammerfest om dette. Konkurransen står mellom Tromsø og et verft i Europa.

– Hvis vi ikke klarer å finansiere den tilleggsutbygginga som har kommet til, så er vi nok ikke med i konkurransen, sier Pettersen.

Utbygging til 180 milliarder

Den store gassutbyggingen på Yamal vil koste tre ganger mer enn Snøhvit-utbygginga i Finnmark.
Bak utbygginga står et russisk oljeselskap, et selskap fra Kina og franske Total.
Det skal blant annet på Yamal-halvøya bygges en terminal for nedfrysing av naturgass, en ny stor havn, ny flyplass og 16 nye isgående gasstankere. Totalt blir det investert over 30 milliarder dollar, eller drøyt 180 milliarder kroner, rapporterte Finnmark Dagblad i forrige måned.

Også for norsk industri er dette svært interessant etter at Sjtokman-utbygginga i Barentshavet er "lagt på is".

Flere norske bedrifter er etablert i Murmansk

Norske myndigheter håper at erfaring fra blant annet Snøhvit-utbyggingen kan gi norske selskap muligheter også det russiske markedet.

Den store gassutbyggingen vil også gi andre konsekvenser og muligheter for Norge. Når full drift er i gang, etter planen fra 2018, vil et fullastet LNG skip forlate Yamal hver 4. time. Målet med det meste av gassen er Kina, og når Nordøstpassasjen er stengt vinterstid, vil skipstrafikken gå langs norskekysten.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark