– Vi ser absolutt behovet for ei redningsskøyte i Harstad-området. Det er veldig mange lystbåter der og nærmeste redningsskøyte ligger to timer unna, på Andenes, sier Janna Myerscough Aarvik, kommunikasjonsrådgiver i Redningsselskapet.
De har gitt grønt lys for å få en slik båt på plass så fort som mulig. Men det avhenger av godvilje fra lokale ildsjeler og investorer.
– Vi er avhengig av én million kroner i oppstartspenger. I tillegg vil det koste rundt en halv millioner i året å drifte ei redningsskøyte. Vi er også avhengig av nok frivillige med nødvendig, nautisk kompetanse, sier hun.
Hårete mål
Den 21. april skal Redningsselskapet til Harstad for å ha et infomøte.
– Vi håper å få en oversikt over interesserte frivillige og mulige investorer. Målet vårt er å kunne nå alle innen én time, sier Aarvik.
- Les også:
– Når satser dere på å ha en slik dekning over hele landet?
– De største utfordringene er i lengst nord i landet hvor avstandene er så store, men i løpet av 2015 håper vi å kunne ha en sånn dekning på plass.
Ryktet går
Tore Henriksen har gått i bresjen for å få på plass ei redningsskøyte til Harstad.
– Jeg har vært fritidsbåtbruker i Harstad i nærmere 25 år og hatt motorstopp med mer. Det er et stort behov for en slik båt, ikke bare for å hjelpe lystbåtene og andre som ferdes på havet, men også hvis det skulle bli behov for å frakte folk ut av isolerte områder etter skred, sier Henriksen.
- Les også:
– Jeg vet allerede at det er en 10–15 personer som er interessert i å bidra som frivillige. Vi har ikke noen større rekrutteringsplaner enn å la ryktet spre seg, så håper vi at flest mulig kan melde sin interesse. Når det gjelder økonomi er det flere større konsern og selskaper i byen som burde være interessert.