Hopp til innhold

Tredobling i krabbesalg

– Flåtestrukturen vi har i Norge med kystbåtene er kanskje det største konkurransefortrinnet vi har for å lykkes med levende kongekrabbe, sier daglig leder i Norway King Crab.

Krabbevekst.

Foto: Arnstein Jensen

Det er nok vanskelig for oss å forstå hvor verdsatt kongekrabben er rundt i verden. Nå har det blitt ekstra stas dersom krabben leveres levende. .

I år har det vært en eksplosjon i etterspørselen etter levende krabbe.

– Jeg sa for fem år siden at kongekrabbe vil etter hvert bli dominert av levende, og at innen ti år så vil alt gå levende. At det allerede i år er 30 % levende, viser at det går raskere enn det jeg trodde, sier Svein Ruud, daglig leder i Norway King Crab.

Tredobling

Han reiser verden rundt for å selge krabbe, og Kina er det viktigste markedet for levende krabbe fra Finnmark. Som nummer to og tre kommer Russland og Midtøsten.

Salget av levende kongekrabbe er tredoblet det siste året, noe som får betydning også for fiskerne.

– Vi har skrevet en del kontrakter på levering, som gjør at fiskerne får en bedre pris for krabben, og at vi også får krabben jevnt utover hele året. Vi har opplevd fra fjoråret å ha kontrakter på om lag 20 båter til at vi bikker 30 per 1. januar, sier Rebekka Ingilæ Anderssen, som er daglig leder i produksjon for Norway King Crab.

Bedre salg med små kystbåter

Hver krabbe får et merke som følger krabben fra fiskebåten til kunden. Å ta opp krabben med små kystbåter gjør det lettere å få solgt den til de kresne kundene.

– Kystfiskerne med de små båtene har et helt annet utgangspunkt med å bringe på land et produkt skånsomt. Så flåtestrukturen vi har i Norge med kystbåtene er kanskje det største konkurransefortrinnet vi har for å lykkes med levende kongekrabbe, sier Ruud.