Hopp til innhold

Trailere som «snakker» kan gi mer effektiv transport av sjømat

To laksetrailere i rute mellom Skjervøy og Helsinki har fått et litt spesielt oppdrag fra Statens vegvesen; Hold oss løpende oppdatert om vei- og føreforhold.

Laksetrailer på verksted i Finland

I den finske byen Kaustinen har to laksetrailere vært på verksted og fått installert sensorer som måler friksjon.

Foto: Statens vegvesen

– Vi har fra før så gode erfaringer med denne teknologien at vi vil bruke den også på denne viktige transportåren for norsk sjømat, sier Torgeir Vaa i Statens vegvesen.

Vaa var med da to trailere som vanligvis transporterer laks fra Norge til Helsinki nylig fikk montert inn ekstraordinært utstyr som gir kontinuerlig informasjon om føreforholdene på veien.

En sensor under traileren sender et lyssignal ned på veien og registrerer hvordan veien reflekterer dette signalet. Slik sjekker og videreformidler kjøretøyet om veien er tørr, våt eller isete, og den beregner også hvor mye friksjon det er mellom dekkene og veibanen.

– En trailer fullastet med laks har stor verdi, og den har det travelt. Laksens reise fra Norge til Asia, for eksempel, tar ikke mer enn 36 timer. Etter halve tiden bør den være klar for å bli lastet over fra bil til fly i Helsinki. Vi må bidra til at denne transporten går mest mulig knirkefritt, sier prosjektleder Gunn Sissel Dobakk i Statens vegvesen.

Hun mener korrekt og oppdatert friksjonsmåling er med på det.

Illustrasjon av laksetransport fra Norge til Finland

Laks fra nord har få timer på seg før den skal ligge i en sushibar i Japan, via E8 og fly fra Helsinki. Da må kjøreturen være forutsigbar, effektiv og rask.

Foto: Statens vegvesen

Bilen og veien skal kommunisere

Denne målingen fra Skjervøy til Helsinki er en del av Statens vegvesens pilotprosjekt på E8 for å teste og utvikle teknologi som går under fellesbetegnelsen intelligente transportsystemer (ITS).

Eksempler på ITS-teknologi er sanntidsinformasjon om vær, føreforhold og trafikkuhell, og varsel om dyr og andre hinder i veibanen.

Statens vegvesen skal ta i bruk ulike varianter av slik teknologi for å gjøre E8 fra Skibotn til Kilpisjärvi til en intelligent vei. Denne teknologien vil på sikt gjøre det mulig for bilen og veien å kommunisere med hverandre.

– Strø og brøyte til riktig tid

Målet med ITS-teknologi er todelt, skriver Statens vegvesen.

For trafikanter og transportører kan ITS gjøre kjøreturen tryggere, mer effektiv og miljøvennlig. For dem som drifter og vedlikeholder veien, kan ITS gjøre det enklere å sette inn de rette tiltakene tidlig nok.

– Friksjonsmålingen på laksetrailere bidrar til å nå begge disse målene. Informasjonen fra denne løpende målingen bidrar til effektiv transport langs veien. Den kan også gjøre det enklere for entreprenøren å strø og brøyte til riktig tid, sier Dobakk.