NRK Meny
Normal

Topp og bunn for hotellbyen Tromsø

Høyest vekst i solgte rom, men lavest beleggsprosent i Nordens Paris.

SAS Radisson Tromsø

Nord-Norge sliter med å finne bærebjelken for sommerturismen i landsdelen. Det vises på hotellstatistikken.

Foto: Dan Robert Larsen

Tromsø hadde størst vekst i landet i antall solgte hotellrom i august i år sammenlignet med august i fjor. Men samtidig har byen lavest beleggsprosent i forhold til hoteller i 12 andre byer i landet

Leder av Hotellgruppen i Tromsø, Poul-Henrik Remmer, avviser likevel at det er blitt for mange hotellrom i byen.

Poul-Henrik Remmen

Leder av Hotellgruppen i Tromsø, Poul-Henrik Remmer, avviser at det er blitt for mange hotellrom i byen.

Foto: torill ustad stav / nrk

– Den største veksten er om vinteren, da er det dager med svært høyt belegg i byen, sier han.

Han tror at også denne vinteren vil det være dager da byen er ganske full.

Nytt sykehushotell «stjeler» kunder

Det er tall fra Wiederstrøm Hotel Consulting for perioden 1. til 31- august som viser at Tromsø hadde en vekst på 22,4 prosent i antall solgte hotellrom sammenlignet med i fjor.

Ifølge hotellrådgivningsselskapet, som tilbyr rådgivningstjenester for reiseliv, primært innen hotell, har august vist en til dels betydelig vekst i hotellnæringen over hele landet.

13 norske storbyer og destinasjoner er med i tallmaterialet.

At det var lav beleggprosent i samme periode overrasker ikke lederen av Hotellgruppen i Tromsø.

– Det har vært en kraftig økning i antall hotellrom i byen de siste 2–3 årene, nesten 900 rom, og det fører til at beleggsprosenten går ned, sier Remmen.

Han nevner også at det nye sykehotellet i Breivika har gjort at mange hotellkunder forsvant fra sentrum.

– Mange som deltar på møter på UNN og UiT overnatter på sykehotellet på grunn av beliggenheten, mener han.

Sommeren er nytt fokus

Tromsø har de siste årene satset skikkelig på vinterturisme, men nå merker bransjen at det også må satses mer om sommeren.

– Trenden har skiftet, det er nå mye mer individuell trafikk og folk booker online og vil ha aktiviteter i natur og på sjø og vann. Og der har vi fokus på vinteren, sier Remmen.

Sommeren har tradisjonelt vært en stillere periode og ikke minst har hotellnæringen merket at den tidligere bussturismen er redusert de siste 5–6 årene, sier han. Nå prøver de å dra erfaringene fra vinterturismen over til sommeren.

– Den trenden prøver vi også å jobbe mot på sommeren, at det skal bli flere aktiviteter. Våre aktivitetsleverandører har også mye fokus på sommeren slik at de kan få en helårsdrift og kan ha fulltidsansatte hele året, sier Remmen.

Tromsø har hatt høyest vekst i landet i antall solgte hotellrom fra januar til august sammenlignet med tilsvarende periode i fjor med 13,4 %.