Hopp til innhold

Tjener fett på festivalpublikumet

Denne gjengen har utviklet et populært konsept blant Bukta-publikumet.

Bodgjengen

Tobias Lium Sørensen, Tonje Lium Sørensen, Lina Helene Winther Sørensen og Maria Winther Sørensen har satt opp bod mellom Buktafestivalen og Tromsø sentrum.

Foto: Petter Strøm

– Det er tredje året vi gjør dette. Første året hadde vi bare noen bord med kaker, sier Lina Helene Winther Sørensen.

I Mellomvegen har hun satt opp en bod sammen med Tonje Lium Sørensen, Tobias Lium Sørensen og Maria Winther Sørensen.

De har kyllinggryte på koking, pølser i kjelen, kaker, vafler, godteri, popkorn og regnponchoer til folk som ferdes til fots mellom Tromsø sentrum og Telegrafbukta, hvor årets Bukta-festival tordner av gårde.

– Vi har laget alt selv, sier Tonje.

– Bortsett fra pølsene og pølsebrødene, skyter Lina Helene inn.

Tjener godt

Tipsglasset

Tipsglasset til bodgjengen er fylt med sedler.

Foto: Petter Strøm

Tipsglasset bugner over av 50-lapper. På festivalens første dag tjente de cirka 1.000 kroner.

– Folk er veldig hyggelig. Jeg tror de synes det er morsomt at det er barn som har satt opp bod på dette viset, sier Maria.

– Det er ikke sånn at folk bare tipser oss. De kjøper mat også, sier Tobias.

Bodgjengen

Utvalget til bodgjengen er stort.

Foto: Petter Strøm

Boden åpner rundt klokken 16.00 hver dag under festivalen. Og holder åpent til folk har kommet seg hjem.

Pengene de tjener skal gjengen bruke på klasseturer.

Bodgjengen

Dette bordet er satt opp slik at folk kan ta ketchup og sennep på pølsene og syltetøy på vaflene uten å lage kø.

Foto: Petter Strøm

Bukta er viktig for Tromsø

Men gjengen i Mellomvegen er ikke de eneste som tjener på Buktafestivalen.

Bedriftskompetanse AS har gjort en undersøkelse på ringvirkningene festivalen har for næringslivet i Tromsø.

– En festival som trekker til seg så mange tilskuere, som blant annet Bukta, gir betydelige ringvirkninger for flere næringer. Folk skal bo på hotell, gå ut og spise, kanskje shoppe litt. Det kan fort bli endte opp med at man bruker både tre og fire ganger mer på slike ting enn det billettene koster, sier Stein Windfeldt, seniorrådgiver i Bedriftskompetanse.

Hotellen tjener godt på Bukta

Ifølge undersøkelsen deres har hotellbransjen tjent veldig godt på Buktafestivalen.

– Bukta har et voksent publikum, med god utdannelse og god inntekt. Det er selvfølgelig en del studenter som bor hos venner, men stor andel Bukta-gjengere bor på hotell, sier han.

Aid Schei Lillegård er direktør for Thon Hotel Tromsø og Thon Polar Hotel. Hun kan bekrefte at Buktafestivalen er viktig for dem.

– Vi har godt med gjester den helgen, både kortreiste og langveisfarende. I tillegg har vi en del faste gjester som kommer år etter år for å få med seg festivalen, sier hun.

– Samtidig betyr det en del for oss som bor her. Vi blir mer stolt av Tromsø som by, og festivalen er med på å gjøre dette til en god by å bo i.

Buktafestivalen 2013

Folkefesten Buktafestivalen