Hopp til innhold

Tilbakegang for fiskeeksporten

Norge fikk dårligere pris for fisken.

Laks
Foto: Jon Eeg / Scanpix

For andre år på rad går eksportverdien av norsk fisk ned. Men Norges sjømatråd er likevel fornøyd med en sjømateksport på 51,6 milliarder kroner i 2012.
Reduksjonen i samlet eksportverdi fra fjoråret er på 1,8 milliarder kroner.

– Til tross for tilbakegangen målt i verdi, styrker norsk sjømatnæring sin stilling i markedene, sa administrerende direktør Terje E. Martinussen i Norges sjømatråd da han la frem tallene i dag.

Både 2010 og 2011 betegnes som rekordår for norsk fiskeeksport.

Totalt ble det eksportert 2,3 millioner tonn sjømat i 2012.

Administrerende direktør Terje E. Martinussen i Norges Sjømatråd

Administrerende direktør Terje E. Martinussen i Norges Sjømatråd la i dag frem tallene for norsk sjømateksport 2012.

Foto: Trygve Melum Andreassen / NRK

Russland viktigste enkeltmarked

Det viktigste enkeltmarkedet for norsk fisk var i 2012 Russland. Eksporten til Russland hadde en verdi på 6 milliarder kroner i fjor, og Norge står for 38 prosent av den samlede russiske fiskeimporten.

Europa og EU er fortsatt viktigste region. 57 prosent av all sjømat som ble eksportert fra Norge i 2012 gikk dit. Totalt tjente Norge 29,6 milliarder kroner på eksporten av sjømat til EU i fjor.

Polen har også styrket seg som et viktig marked, men da for fisk som skal videreforedles.

– Vil styrke torskenæringen

2012 ble et år preget av lave priser og reduserte volum for fiskeriene. Eksportverdien for fiskeri endte på 20,1 milliarder kroner, som er en nedgang på 2,4 milliarder kroner.

Lisbeth Berg Hansen

Fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen bidrar med 5 milliarder kroner til markedsføring av norsk torsk i 2013.

Foto: NRK

Eksporten av torsk og sei gikk tilbake med henholdsvis 497 millioner og 485 millioner kroner sammenlignet med rekordåret 2011.

Torskekvoten for 2013 er satt rekordhøyt, og fiskeriminister Lisbeth Berg Hansen la i dag 5 millioner kroner på bordet for å markedsføre torsk i 2013.

– Norsk torsk er populært verden over. Selv om det allerede er et av våre fremste sjømatprodukter, kan vi styrke vår markedsposisjon ytterligere. Regjeringens ambisjon er at vi skal være verdens fremste sjømatnasjon, men det krever at vi hele tiden har en offensiv holdning, sier Berg-Hansen.

Forskjellige aktører i næringen bidrar også, og totalt skal det brukes 15 millioner kroner ekstra på markedsføringen.

Sushi drar opp lakseeksporten

Den globale sushitrenden og rekordstor norsk produksjon gjør at verdien av lakseeksporten gikk opp med 446 millioner kroner i fjor.

Selv om prisene gikk ned med mer enn fire kroner kiloen i snitt, ble det eksportert 18 prosent mer laks og ørret i fjor sammenlignet med 2011.

– Globale trender som sushi og sunnhet løfter laksen. Over flere år har norsk havbruksnæring investert i å bygge markeder og utvikle distribusjonen. Dette ser vi resultatet av i dag. Stadig flere spiser laks, og de spiser laks stadig oftere, sier Martinussen.

Totaleksporten ble på 1,1 millioner tonn.

Men den samlede eksporten til sushiens hjemland, Japan, gikk ned i fjor. Eksporten til Japan endte på 2,1 milliarder kroner. Det er en nedgang på 755 millioner kroner som hovedsakelig skyldes lavere makrelleksport.