Hopp til innhold

Det kan bli bompenger på E8

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen kan ikke garantere for at E8 gjennom Ramfjord ikke skal finansieres med bompenger.

Ketil Solvik-Olsen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen er i Tromsø for å diskutere E8 i Ramfjord. Han skal også i møter med blant andre Avinor og Tromsø havn.

Foto: Aas, Erlend / NTB scanpix

– Vi har hatt mye kontakt med politisk ledelse i Tromsø. Før valget tok regjeringen over ansvaret for veien. Vi har lyttet til signalene fra lokalpolitikerne og gir nå ansvaret for byggingen av nye vei tilbake til kommunen. Vi satser også på å få på plass den østlige traseen, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Fredag var han på besøk i Tromsø. På et pressetreff lanserte han nyheten om at Tromsø kommune får fortsette planleggingen av E8-traseen gjennom Ramfjord, etter at den rødgrønne regjeringen overtok ansvaret for utbyggingen før stortingsvalget i 2013.

Østre alternativ

Slik er det østlige alternativet for E8 gjennom Ramfjord.

Foto: Kart: Tromsø kommune

Regjeringen hadde da bestemt seg for å satse på traseen på vestsiden av fjorden, som var foreslått av Statens vegvesen. Dette valget gikk imot vedtaket Tromsø kommune hadde gjort.

Når Tromsø kommune nå opptar arbeidet, vil de altså jobbe videre med den østlige traseen.

– Vi mener det er viktig at vi har et langsiktig perspektiv på veiprosjektene vi setter i gang med. E8 gjennom Ramfjord er en strekning med mye trafikk, og vi har hørt på lokalpolitikerne om hva som er den beste langsiktige løsningen for strekningen, sier Solvik-Olsen.

From InfoDispatcher.SingleFileImporter

De siste utregningene sa at den østlige traseen har en estimert prislapp på 1,3 milliarder. Den vestlige traseen er noe billigere.

Kan ikke garantere

Et annet spørsmål rundt E8-strekningen er finansieringen. Erna Solberg sa før valget at Høyre kunne love en bomfri E8. Ketil Solvik-Olsen er også tydelig på at han ikke ønsker bompengefinansiering.

– Hadde det vært opp til meg, ville vi ikke hatt bompenger. Vi i Frp er tydelig på at vi jobber for en reduksjon i antall bompengeandeler. Men når det kommer til finansiering av dette prosjektet kan jeg ikke garantere for at det blir bompengefritt. Vi er i en mindretallsregjering, og trenger flertall på Stortinget for å få gjennomslag, sier han.

Må bli enige først

Solvik-Olsen kan heller ikke si noe om når selve arbeidet med den nye veien begynner.

– Det er mange som har innsigelser i denne saken. For å komme i gang må partene komme til enighet. Når vi kommer i gang handler om hvor smidige alle parter er. Hvis noen ikke gir seg, vil dette ta tid, sier han.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark