Skipet til Norsk Polarinstitutt, som koster 1,4 milliarder kroner, beskrives som et av verdens mest avanserte forskningsfartøy. Torsdag hadde det et kort stopp i Adventsfjorden utenfor Longyearbyen. I fjorten dager skal det oppholde seg i området nord for Svalbard, der det skal testes skikkelig.
– Nå er vi inne for å hente de siste forsyningene og folk før vi setter kursen nordover for å ta istesten. Da skal han få sin første omgang med skikkelig juling, sier kapteinen.
Bryner seg på isen
I løpet av august skal «Kronprins Haakon» være klart til første ordinære forskningstokt, men skipet må først vise at det holder mål.
– Vi går så lang nord som nødvendig for å finne tung is å bryne oss på. Da får vi virkelig kjørt båten for å sjekke at den henger sammen, sier toktleder fra Norsk Polarinstitutt, Øystein Mikkelborg.
Mye avansert utstyr
Men også det avanserte utstyret om bord skal gjennomgås og testes. Kaptein Røttingen forteller at båten blant annet er utstyrt med en sonar med fiberoptiske sensorer som er plassert skroget. En helt ny teknologi.
– I testperioden har vi brukt alt utstyret. Da blir det mye å sette seg inn fram til vi skal i vanlig drift, sier han.
kapteinen om bord på kronprins Haakon viser stolt fram fartøyet. Under testperioden har han nok å henge fingrene i.
Skal overvåke miljø og klima
Hovedoppgavene for «Kronprins Haakon» blir å overvåke miljø- og klimatilstand i Arktis å antarktisk. Skipet forskerne nå har til rådighet kan ikke sammenlignes med hva de hadde før.
– Det vi har hatt tidligere var jo en ombygd fiskebåt fra syttitallet. Så det er klart at Norge som polarnasjon, og en nasjon som lever av havet, trengte et fartøy til å operere over hele den nordlige halvkule, avslutter toktleder Øystein Mikkelborg.