Hopp til innhold

Tar snarveien til Japan med 1.800 tonn hvalkjøtt

Island satser på å være først med transport av sjømat til Japan gjennom Nordøstpassasjen, som nå er åpen om sommeren.

Nordøstpassasjen

Nordøstpassasjen er islagt storparten av året.

Foto: Grafikk: Lene Sæter / NRK

I Tromsø ligger frakteskipet «Winter Bay» fullastet med 1.800 tonn hvalkjøtt for levering i Japan, skriver Fiskeribladet Fiskaren.

Frakteskipet venter på klarsignal fra russiske myndigheter til å gå gjennom Polhavet i kjølvannet av en russisk isbryter. Det er issmeltingen og et midlere klima som gjør forbindelsen mellom Nord-Atlanteren og Stillehavet og Japan mulig å ferdes gjennom på sommeren og tidlig høst.

Kjøtt fra finnhval

Lasten består utelukkende av kjøtt fra finnhval. Island har i år en kvote på 145 dyr. Hvert dyr veier 40–50 tonn.

De siste årene har transporten gått i ulike lange ruter fra Island til Japan, sist rundt Kapp det gode håp på sørspissen av Afrika.

Under den norske hvalfangsten er det bare vågehval som blir skutt, og hele fangsten konsumeres i Norge, selv om hvalkjøtt også kan eksporteres fra Norge.

Norge eksporterte tidligere vågehvalkjøtt til Japan, men dette markedet falt bort etter en periode uten vågehvalfangst i Norge, ifølge Fiskeribladet Fiskaren.

Island gjenopptok den kommersielle fangsten av både vågehval og finnhval i 2006.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark